Policy, planering och tillstånd för vindkraft

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1GV141

Kod
1GV141
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vindkraftsprojektering A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap samt Vindkraftsprojektering, 15 hp, och Vindresursbestämning och energiberäkning, 10 hp.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och dra slutsatser av grundläggande teoribildning i fysisk planering för vindbruk
  • analysera och tillämpa regler, förordningar och tillståndspraxis i samband med vindkraftsprojektering
  • analysera miljöpåverkan, motstående intressen och acceptans för vindbruk
  • föreslå och analysera finansiella stödsystem relaterade till vindkraftsprojektering
  • värdera samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering
  • utforma och genomföra ett samrådsmöte baserat på forskningsrön och branscherfarenheter för en vindkraftspark

Innehåll

Kursen behandlar teoribildning och tillämpning vid fysisk planering för vindbruk och vindkraftsprojekt. Lokala, regionala och nationella regler och tillstånd studeras. Vikten av god kommunikation och acceptans bland alla aktörer övas i rollspel. Finansiella stödsystem och miljöhänsyn bedöms beträffande deras potentiella effekt på planering och tidsschema för genomförandet av projektet. Rollspel av ett samrådsmöte vid planering av en vindkraftspark utförs likasom värdering av samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, rollspel, grupp- och fältarbete.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter, projektrapport, seminarier, rollspel och muntlig presentation, 3 hp. Muntlig tentamen, 2 hp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin