Policy, planering och tillstånd för vindkraft
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV141
- Kod
- 1GV141
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vindkraftsprojektering A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap samt Vindkraftsprojektering, 15 hp, och Vindresursbestämning och energiberäkning, 10 hp.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och dra slutsatser av grundläggande teoribildning i fysisk planering för vindbruk
- analysera och tillämpa regler, förordningar och tillståndspraxis i samband med vindkraftsprojektering
- analysera miljöpåverkan, motstående intressen och acceptans för vindbruk
- föreslå och analysera finansiella stödsystem relaterade till vindkraftsprojektering
- värdera samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering
- utforma och genomföra ett samrådsmöte baserat på forskningsrön och branscherfarenheter för en vindkraftspark
Innehåll
Kursen behandlar teoribildning och tillämpning vid fysisk planering för vindbruk och vindkraftsprojekt. Lokala, regionala och nationella regler och tillstånd studeras. Vikten av god kommunikation och acceptans bland alla aktörer övas i rollspel. Finansiella stödsystem och miljöhänsyn bedöms beträffande deras potentiella effekt på planering och tidsschema för genomförandet av projektet. Rollspel av ett samrådsmöte vid planering av en vindkraftspark utförs likasom värdering av samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, rollspel, grupp- och fältarbete.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, projektrapport, seminarier, rollspel och muntlig presentation, 3 hp. Muntlig tentamen, 2 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.