Grundläggande beräkningskemi
Kursplan, Grundnivå, 1KB206
- Kod
- 1KB206
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G2F, Kemi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - Ångström
Behörighetskrav
Genomgångna kurser i kemi 60 hp, matematik 20 hp samt kursen Kvantmekanik, kemisk bindning och spektroskopi 10 hp, eller motsvarande
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Identifiera och förklara de viktigaste likheterna och skillnaderna mellan teoretiska metoder såsom HF (Hartree-Fock), DFT (täthetsfunktionalteori)och kraftfältsmetoder
- Beskriva och identifiera de olika metodernas fördelar/nackdelar vid simulering/modellering av olika vetenskapliga frågeställningar.
- Välja och motivera lämpliga metoder för beräkning av elektroniska egenskaper för enklare molekyler och kristaller och kritiskt granska de beräknade resultaten.
Innehåll
Schrödingerekvationen, Born-Oppenheimer approximationen, Hartree-Fock, rums- och spinorbitaler, elektronkorrelation och översikt av elektronkorrelationsmetoder (MP2, CI och CC), atomcentrerade basset och plana vågor, superpositionsfel, täthetsfunktionalteori (DFT), kraftfältsmetoder, energidispersion och density of states (DOS), populationsanalys, en kort introduktion till relativistisk kvantmekanik och Dirac-ekvationen. Träning av färdigheter att läsa och förstå artiklar inom beräkningskemi. Kommunikationsträning med återkoppling är en integrerad del i denna kurs och studenten får särskilt träna att sammanställa information inom området för beräkningskemi samt att redovisa denna information såväl skriftligen som muntligen.
Undervisning
Föreläsningar/lektioner, litteraturuppgift och datalaborationer.
Examination
Skriftlig tentamen vid kursens slut (4 hp). För godkännande krävs även godkänd laborationskurs och litteraturuppgift, vilka tillsammans är poängsatta till 1 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.