Organisk synteskemi
Kursplan, Grundnivå, 1KB407
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1KB407
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kemi G1F, Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - BMC
Behörighetskrav
Organisk kemi I, 10 hp.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva syntetiskt relevanta organisk-kemiska reaktioners förlopp och diskutera dessa reaktioners mekanism
- diskutera stereokemiska problemställningar i relation till kemiska transformationer
- relatera föreningars struktur till deras reaktivitet
- ge exempel på hur organiska föreningars egenskaper, inklusive reaktivitet, kan påverka miljömässiga och ekonomiska ställningstaganden
- planera och genomföra grundläggande organiska transformationer av betydelse för organisk syntes, genomföra enklare riskbedömning och löpande dokumentation samt muntlig och skriftlig redovisa laborationers innehåll och resultat.
Innehåll
Organisk-kemiska reaktioner av industriellt relevanta föreningsklasser t.ex. aromater, estrar, alkoholer, aminer, aldehyder, , karboxylsyror, lipider och aminosyror . Reaktionsmekanismer för att bygga upp och bryta ner kolföreningar. Begrepp och reagens för synteskemi (t.ex. oxidation, reduktion, Lewissyror och Lewisbaser, Grignardreagens, organolitiumreagens). Mekanismer för katalytiska reaktioner: Syra-bas katalys, enzymatisk katalys, katalys med hjälp av metaller . Orientering om spektroskopi och analysmetodik i organisk kemi. Risker och skyddsfrågor för laboratoriearbete samt för ekonomiska och miljömässiga ställningstaganden.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
Skriftligt prov (3 hp). Laborationerna motsvarar 2 hp. För godkänt slutbetyg krävs att alla delmoment bedömts godkända. Slutbetyget motsvarar en sammanvägning av resultatet av det skriftliga provet och laborationerna.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.