Biologisk mångfald - mönster och processer

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1MB203

Kod
1MB203
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 20 maj 2022
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Introduktion till molekylär bioteknik. Genomgången Cellbiologi varav 6 hp ska vara avklarade.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för aspekter av biologisk mångfald på genetisk, art- och ekosystemnivå enligt Konventionen om biologisk mångfald
  • redogöra för organismernas anpassningar och interaktioner som grund för ekosystemtjänster och biologisk mångfald
  • beskriva faktorer och processer som påverkar ekosystemtjänster och biologisk mångfald lokalt och globalt
  • diskutera hur mänsklig aktivitet, inklusive bioteknologiska tillämpningar påverkar ekosystemtjänster och biologisk mångfald
  • diskutera ekosystemtjänster och biologisk mångfald ur etik- och hållbarhetsperspektiv
  • sammanfatta relevanta tekniska/vetenskapliga texter på ett kortfattat sätt så att medstudenter kan förstå dem.

Innehåll

Kursen diskuterar ekosystem och hållbarhet ur ett biologiskt perspektiv. Vi fokuserar på biologisk mångfald och ekosystemtjänster, nyttan för människan och hur dessa påverkas av människans aktivitet. Exempel från alla organismriken och olika nivåer av ekosystemfunktioner används för att belysa dessa frågor. Vi berör sociala, demokratiska, juridiska och ekonomiska samhällsaspekter i bevarandet av biologisk mångfald och arbetar med etiska överväganden kring dessa.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Litteraturprojekt som inkluderar sammanfattning av relevant litteratur och en etisk reflektion genomförs med seminarium och studentåterkoppling. Rollspel på etikspåret.

Examination

Skriftlig tentamen (3 hp). Litteraturprojekt med inledande seminarium, seminarium om fusk och plagiat och rollspel (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin