Genombiologi

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1MB428

Kod
1MB428
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Bioinformatik A1N, Molekylär bioteknik A1N, Teknik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

120 hp inklusive Genomik - experimentella metoder och Bioinformatisk metodik.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna en djupare förståelse av genoms innehåll och arkitektur hos olika organismgrupper och hur faktorer såsom miljö och reproduktion kan påverka genomets evolution.

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • beskriva de grundläggande mekanismer som ger upphov till variation i genom och hur dessa påverkar genomets arkitektur, innehåll och bassammansättning
  • förklara skillnader i arkitektur, innehåll och storlek mellan genom
  • redogöra för hur jämförande genomik kan användas för att studera och dra slutsatser om organismers biologi och evolution
  • diskutera samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter av syntetisk genomik
  • diskutera, sammanfatta och presentera vetenskapliga teorier i frågor som ligger inom ramen för kursen

Innehåll

Grundläggande mekanismer som genererar variation i genom och mönster som dessa ger upphov till i genomet; rekombination och mutationer, duplikation, horisontell genöverföring, mutationsskevhet. Faktorer som påverkar genomets storlek, innehåll och funktion, såsom livsmiljö, reproduktionssystem och populationsstorlek. Grundläggande koncept inom jämförande genomik. Syntetiska genom. Aktuella forskningsfält inom genomik, t.ex. evolution av sex och könskromosomer, ursprung och uppkomst av eukaryota celler och dess organeller, metagenomik och singel-cell genomik.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, datorövningar och grupparbeten.

Examination

Skriftligt prov (3 hp), datorövningar (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin