Genombiologi
Kursplan, Avancerad nivå, 1MB428
- Kod
- 1MB428
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Bioinformatik A1N, Molekylär bioteknik A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
120 hp inklusive Genomik - experimentella metoder och Bioinformatisk metodik.
Mål
Kursen syftar till att ge studenterna en djupare förståelse av genoms innehåll och arkitektur hos olika organismgrupper och hur faktorer såsom miljö och reproduktion kan påverka genomets evolution.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- beskriva de grundläggande mekanismer som ger upphov till variation i genom och hur dessa påverkar genomets arkitektur, innehåll och bassammansättning
- förklara skillnader i arkitektur, innehåll och storlek mellan genom
- redogöra för hur jämförande genomik kan användas för att studera och dra slutsatser om organismers biologi och evolution
- diskutera samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter av syntetisk genomik
- diskutera, sammanfatta och presentera vetenskapliga teorier i frågor som ligger inom ramen för kursen
Innehåll
Grundläggande mekanismer som genererar variation i genom och mönster som dessa ger upphov till i genomet; rekombination och mutationer, duplikation, horisontell genöverföring, mutationsskevhet. Faktorer som påverkar genomets storlek, innehåll och funktion, såsom livsmiljö, reproduktionssystem och populationsstorlek. Grundläggande koncept inom jämförande genomik. Syntetiska genom. Aktuella forskningsfält inom genomik, t.ex. evolution av sex och könskromosomer, ursprung och uppkomst av eukaryota celler och dess organeller, metagenomik och singel-cell genomik.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, datorövningar och grupparbeten.
Examination
Skriftligt prov (3 hp), datorövningar (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.