Självständigt arbete inom system i teknik och samhälle - energisystem
Kursplan, Grundnivå, 1TE691
- Kod
- 1TE691
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 26 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
120 hp inom Civilingenjörsprogrammet system i teknik och samhälle. Genomgångna kurser Energisystemfysik, Elektromagnetism och Elkraftteknik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- självständigt utveckla och analysera ett tekniskt system,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom ett givet tekniskt område samt självständigt söka och inhämta nya kunskaper inom området,
- självständigt och i grupp identifiera, formulera och lösa problem på ett ingenjörsmässigt sätt,
- redovisa och kritiskt granska ett arbete muntligt och skriftligt på engelska.
Specifikt ska studenten kunna:
- redovisa en djupgående kunskap i, och kunna tillämpa, en eller flera tekniska metoder för analys och utveckling av energisystem,
- tillämpa känslighetsanalyser för analysverktygen och bedöma tillförlitligheten hos erhållna resultat.
Innehåll
Kursdeltagarna ska i en mindre grupp (2-4 personer) studera ett energisystem eller en del därav. Analysen görs med hjälp av en teknisk metod, t.ex. mätningar, beräkningar och simuleringar. Studenterna ska även analysera hur det valda systemet samverkar med resterande delar i energisystemet.
Undervisning
Seminarier och grupphandledning.
Studentgrupperna får en handledare från universitetet. Uppföljning av projektets framskridande sker genom regelbunden kontakt med handledaren, inlämning av projektplan och rapport samt genom deltagande i seminarier.
Examination
Alla projekt presenteras i ett slutseminarium. För varje projekt utses en opponerande projektgrupp. Examination sker genom aktivt deltagande i projektarbetet, aktivt deltagande i seminarier, opponering samt slutrapport.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.