Antennteori
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE694
- Kod
- 1TE694
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
120 hp inklusive Elektromagnetisk fältteori.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beräkna de fundamentala parametrarna för antenner samt en antenns strålningsfält från potentialfunktioner,
- beskriva strålningen från isolerade raka trådantenner och från raka element nära eller på ledande plan,
- redogöra för cirkulära loop-antenner och kunna tillämpa fältekvivalensprincipen på aperturantenner,
- redogöra för de viktigaste egenskaperna hos vandringsvågsantenner, bredbandiga antenner och mikrostripantenner, samt hur man anpassar en antenn till en transmissionsledning,
- redogöra för principerna för gruppantenner samt kunna använda antennsyntes för att konstruera gruppantenner,
- redogöra för de grundläggande metoderna för antennmätningar.
Innehåll
Definition av en antenn. Strålningsmekanismen. Fundamentala parametrar för antenner. Friis transmissionsekvation och radarräckviddsekvationen. Strålningsintegraler och potentialfunktioner. Dualitetssatsen. Reciprocitet och reaktionssatser. Raka trådantenner. Infinitesimal dipol, liten dipol och halvvågsdipol. Raka element nära eller på ledande plan. Cirkulära loop-antennen. Linjära, planara och cirkulära gruppantenner. Själv- och ömsesidig impedans mellan raka antennelement. Antennsyntes och integralekvationer. Anpassningstekniker. Vandringsvågantenner och bredbandiga antenner. Fältekvivalensprincipen. Rektangulära och cirkulära aperturantenner. Microstripantenner. Antennmätningar.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
Skriftlig tentamen vid kursens slut (4 hp) samt redovisning av laborationer (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.