Kraftelektronik II

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE766

Kod
1TE766
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Elektroteknik A1F, Förnybar elproduktion A1F, Teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för elektroteknik

Behörighetskrav

120 hp inom teknik/naturvetenskap. 10 hp på avancerad nivå inom teknik/naturvetenskap ska vara genomgångna. En av kurserna Kraftelektronik och Kraftelektronik I ska vara genomgången. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera och konstruera isolerade DC-DC-omvandlare och redogöra för deras styrning/reglering,
  • analysera och konstruera switchade DC-AC spänningsomvandlare,
  • analysera övertoner för olika pulsbreddsmodulering (PWM) switch-tekniker,
  • redogöra för olika topologier för flerstegsväxelriktare,
  • analysera resonanta omvandlare,
  • uppskatta förluster i kraftelektroniska komponenter och dimensionera kylfläns.

Innehåll

DC-DC-omvandlare: Flyback, Forward och Fullbryggs-omvandlartopologier, funktionella principer, vågformsanalys, simuleringsstudier, styrning. DC-AC-omvandlare: Introduktion av olika omriktartyper, spänningsstyv (VSI), och strömstyv (CSI), halv- och fullbryggs VSI topologier, unipolär och bipolär PWM schema, övertonsanalys för olika PWM switchtekniker. Flerstegsväxelriktare: Användningsområden, topologier, karaktäristik för olika typer, diode-clamped-typ och kaskad-typ, principer och tillämpningar. Resonanta omvandlare: topologier, karaktäristik för spänningslös och strömlös switching. Thermal management: förluster i komponenter och dimensionering av kylfänser.

Undervisning

Föreläsningar, lektioner, datorsimuleringar och laborationer.

Examination

Skriftlig tentamen (3 hp) samt redovisning av laborationer (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin