Projekt i infrastruktursystem
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE773
- Kod
- 1TE773
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 26 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
130 hp inom Civilingenjörsprogrammet i system i teknik och samhälle, varav 10 hp på avancerad nivå inom teknik. Självständigt arbete inom system i teknik och samhälle. Genomgången kurs Uppsatsförberedande fördjupningskurs. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, avgränsa, modellera och simulera ett infrastruktursystem utifrån en given multidisciplinär frågeställning,
- redogöra för det studerade infrastruktursystemets utvecklingshistoria och identifiera de viktigaste faktorerna som påverkat dess utformning,
- analysera infrastruktursystemets egenskaper under förväntade framtida förändringar samt identifiera problem och föreslå lösningar, både tekniska och socio-tekniska,
- självständigt söka, tolka, sammanställa och integrera relevant information från olika vetenskapliga ämnesområden,
- skriftligt och muntligt redovisa förutsättningar, argumentera för vald analysmetod samt kommunicera projektets resultat.
Innehåll
Förväntad utveckling och omställning av infrastruktursystem, t.ex. energisystem, transportsystem, vatten- och avloppssystem eller informationssystem, eller kombinationer av dessa. Färdigheter och kunskaper från tidigare kurser inom både teknik och hum/sam-området tillämpas.
Undervisning
Handledning av projektgrupper. Workshops med inbjudna experter. Seminarier.
Examination
Aktivt deltagande i projektarbete och seminarier. Muntlig och skriftlig redovisning av projekt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.