Projekt och ledning
Kursplan, Grundnivå, 1TG230
- Kod
- 1TG230
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara vad som karaktäriserar ett projekt och beskriva olika projektroller, metoder och dokumentation,
- planera, leda, genomföra och dokumentera projekt, inklusive arbets- och styrgruppsmöten samt genomföra en intressentanalys,
- presentera projekt muntligt och skriftligt, samt författa en projektrapport med beaktande av vetenskaplig referenshantering och citeringar,
- identifiera och analysera den gruppdynamiska processen på individ- och gruppnivå,
- beskriva och analysera sitt motiverande värdesystem samt sina lär- och konflikthanteringsstilar,
- identifiera och analysera sin egen roll i projektgruppen,
- beskriva projektledarskapets utformning, funktion och betydelse,
- beskriva olika etiska förhållningssätt,
- beskriva interpersonell kommunikation
- ge konstruktiv feedback.
Innehåll
Olika projektmodeller, projektorganisation, mötesformer, dokumentation och projektplaner. Riskanalys, kravspecifikation, målformulering, intressentanalys, tidsplanläggning och aktivitetsnedbrytning. Agila projektmetoder. Skriva projektrapport. Etiska förhållningssätt. Projektarbete i grupp, projekledarskap ur ett individ- och grupperspektiv, interpersonell kommunikation, gruppdynamik, roller, konflikthantering och feedback. Projektledning.
Undervisning
Föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier samt ett projektarbete som genomförs i grupp.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter i grupp och individuellt (5 hp), seminarier (2 hp) samt muntlig och skriftlig presentation av projektuppgiften, inklusive dokumentation av styrgruppsmöten (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.