Processledning och logistik

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG267

Kod
1TG267
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

70 hp inom Högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsutveckling och ledarskap, inklusive Projektkurs i kvalitetsteknik för ingenjörer, Statistik för ingenjörer samt Produktions- och produktekonomi. Design och implementering av optimeringsmodeller för logistik (som kan läsas parallellt).

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • utföra resursberäkningar kopplat till, bland annat, materialbehovsplanering, lagerstyrning, kapacitetsplanering, prognoser och distribution,
  • redogöra för logistiska begrepp inom det industriella området,
  • analysera och formulera lösningar av logistikproblem som industriella företag kan ställas inför,
  • redogöra för supply-chain-processen och dess delsystem,
  • använda optimeringsverktyg för enklare logistiska problem,
  • tillämpa processledning för att visualisera logistiska problem,
  • redogöra för övergripande planering och styrning av produktions- och distributionssystem.

Innehåll

Prognostisering, lagerstyrning, produktionsplanering, transport- och distributionssystem med fokus på tillverkande industri. Operationsanalytiska metoder för att formulera logistiska problem såsom rutt- och blandningsproblem inom teknikintensiva miljöer. Lösning av logistiska problem med hjälp av linjär programmering. Hur företag och organisationer kan analysera, designa och styra sina logistikprocesser för att få en effektiv supply-chain och samtidigt möta kundens förväntningar.

Undervisning

Föreläsningar, laborationer, fallstudier och gästföreläsningar.

Examination

Skriftliga prov (3 hp). Skriftliga inlämningsuppgifter, laborationer, muntlig och skriftlig redovisning av fallstudier (7 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin