Processledning och logistik
Kursplan, Grundnivå, 1TG267
- Kod
- 1TG267
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
70 hp inom Högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsutveckling och ledarskap, inklusive Projektkurs i kvalitetsteknik för ingenjörer, Statistik för ingenjörer samt Produktions- och produktekonomi. Design och implementering av optimeringsmodeller för logistik (som kan läsas parallellt).
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- utföra resursberäkningar kopplat till, bland annat, materialbehovsplanering, lagerstyrning, kapacitetsplanering, prognoser och distribution,
- redogöra för logistiska begrepp inom det industriella området,
- analysera och formulera lösningar av logistikproblem som industriella företag kan ställas inför,
- redogöra för supply-chain-processen och dess delsystem,
- använda optimeringsverktyg för enklare logistiska problem,
- tillämpa processledning för att visualisera logistiska problem,
- redogöra för övergripande planering och styrning av produktions- och distributionssystem.
Innehåll
Prognostisering, lagerstyrning, produktionsplanering, transport- och distributionssystem med fokus på tillverkande industri. Operationsanalytiska metoder för att formulera logistiska problem såsom rutt- och blandningsproblem inom teknikintensiva miljöer. Lösning av logistiska problem med hjälp av linjär programmering. Hur företag och organisationer kan analysera, designa och styra sina logistikprocesser för att få en effektiv supply-chain och samtidigt möta kundens förväntningar.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, fallstudier och gästföreläsningar.
Examination
Skriftliga prov (3 hp). Skriftliga inlämningsuppgifter, laborationer, muntlig och skriftlig redovisning av fallstudier (7 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.