Examensarbete i kvalitetsutveckling och ledarskap
Kursplan, Grundnivå, 1TG272
- Kod
- 1TG272
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
130 hp godkända kurser inom Högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsutveckling och ledarskap. Förstudie för examensarbete i kvalitetsutveckling och ledarskap.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning,
- självständigt identifiera, formulera, hantera frågeställningar och lösa problem, samt analysera och utvärdera olika tekniska lösningar inom givna tidsramar,
- kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta tekniska, vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
- arbeta självständigt inom området kvalitetsutveckling och ledarskap,
- visa ett vetenskapligt och ingenjörsmässigt förhållningssätt.
Innehåll
I examensarbetet skall studenten tillämpa kunskaper som har förvärvats under studietiden genom att självständigt behandla och redovisa en uppgift inom planerad tid med utgångspunkt i resultat från kursen Förstudie för examensarbete i kvalitetsutveckling och ledarskap. Uppgiften skall vara så vald att kunskaper från tidigare studier inom Högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsutveckling och ledarskap kan tillämpas, breddas och fördjupas.
Undervisning
Självständigt forsknings- eller utvecklingsarbete, rapportskrivning, individuell handledning och seminarier.
Examination
Muntlig och skriftlig redovisning av examensarbetet (se Övriga föreskrifter). Opposition på ett annat examensarbete (normalt inom samma program), alternativt en motsvarande uppgift definierad av examinator.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Riktlinjer för examensarbete finns tillgängliga på www.teknat.uu.se/.