Biologiskt basblock

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3MC125

Kod
3MC125
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 19 januari 2022
Ansvarig institution
Institutionen för medicinsk cellbiologi

Allmänt

Kursen är en teoretisk kurs som ges på termin 1 på Röntgensjuksköterskeprogrammet. Syftet med kursen är att ge studenten en grundläggande förståelse kring den friska människans uppbyggnad och funktionen hos människokroppens olika delar.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Mål

Efter kursen ska studenten kunna redogöra för följande:

Människokroppens övergripande struktur och funktion

Cellens struktur och funktion

Människokroppens vävnadstyper och deras funktionella uppbyggnad

Nervsystemets struktur och funktion

Sinnenas struktur och funktion

Cirkulationssystemets struktur och funktion

Andningssystemets struktur och funktion

Rörelseorganets struktur och funktion

Matspjälkningssystemets struktur och funktion

Urinvägssystemets struktur och funktion

Blodet och immunsystemets struktur och funktion

Det endokrina systemets struktur och funktion

Människokroppens homeostas

Reproduktionssystemets struktur och funktion

Innehåll

Människokroppen, Cellen och dess delar, Vävnadstyper, Nervsystemet, Sinnena, Cirkulationssystemet, Andningssystemet, Rörelseorganet, Matspjälkningssystemet, Njurar och övriga delar av urinvägssystemet, Blodet, Immunsystemet, Endokrinologi, Syra-basreglering, Temperaturreglering, Reglering av kroppens elektrolyt- och vätskebalans, Omsättning av makromolekyler i människokroppen, Reproduktionssystemet.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och obligatoriska gruppövningar i seminarieform.

Examination

Examination sker i form av en skriftlig dugga och en skriftlig tentamen. För betyget godkänd krävs dessutom godkänd närvaro vid kursens seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin