Kursplan för Uppsatsförberedande fördjupningskurs - idé- och lärdomshistoria

Theory and Method - History of Science and Ideas

  • 10 högskolepoäng
  • Kurskod: 5LH222
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Idé- och lärdomshistoria A1N, System i teknik och samhälle A1N

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2010-03-16
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 20, 2010
  • Behörighet: 120 hp inom Civilingenjörsprogrammet i system i teknik och samhälle, inklusive Teknik- och vetenskapsstudier - historia.
  • Ansvarig institution: Institutionen för idé- och lärdomshistoria
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:


  • formulera vetenskapliga problemställningar, särskilt inom fältet idé-, vetenskaps- eller teknikhistoria.

  • reflektera över hur problemformulering, metodval och materialtillgång som steg i forskningsarbetet inverkar på varandra och på en undersöknings resultat och slutsatser.

  • redogöra för huvudinnehåll och tillvägagångssätt i vetenskapliga texter med kvantitativa inslag samt reflektera över hur kvantitativ metod kan användas i egna undersökningar.

  • redogöra för huvudinnehåll och tillvägagångssätt i vetenskapliga texter med kvalitativa inslag samt reflektera över hur kvalitativ metod kan användas i egna undersökningar.

  • författa och försvara en synopsis för en tänkt uppsats inom fältet idé-, vetenskaps- eller teknikhistoria.

Innehåll

Kursen behandlar problemformulering, teorianvändning samt tolkning av källmaterial och tidigare forskning. Detta görs genom att diskutera olika förklaringsmodeller samt olika varianter av forskningsdesign.
Kursen omfattar tillämpande övningar i kvantitativ och kvalitativ metod.
Kursen omfattar också ämnesspecifik fördjupning. Centralt för inlärningen är författande av synopsis som skall kunna användas under kommande uppsatskurs.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Deltagande på seminarier är obligatoriskt.

Examination

Kursen examineras genom aktivt seminariedeltagande, skriftliga och muntliga uppgifter i anslutning till seminarier samt genom författande och försvarande av en synopsis.

Litteratur

Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.