Spanska B3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP013

Kod
5SP013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Spanska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 januari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Minst 21 hp från Spanska A eller Spanska A3

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten, att fördjupa kunskaperna om det spanska språket och den spanskspråkiga litteraturen samt ger insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med säkerhet på spanska
  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk litteraturvetenskap för att kunna analysera skönlitterära texter
  • ha fått fördjupade insikter i och praktiska erfarenheter av didaktik i spanska som främmande språk inom det svenska skolväsendet
  • genom studier vid utländsk institution ha fått praktiska erfarenheter av metodik och planering vid undervisning i spanska som andraspråk.

Dessutom ska studenten kunna:

efter delkurs 1:

  • uppvisa kunskap om skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk
  • på ett korrekt sätt använda mer komplexa grammatiska och textuella strukturer i egen textproduktion
  • anpassa sin skriftliga produktion till ett urval olika texttyper
  • granska och bearbeta egna och andras texter med avseende på språklig korrekthet.

efter delkurs 2:

  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk litteraturvetenskap för att kunna analysera skönlitterära texter
  • på spanska, muntligt och skriftligt, framställa analyser av skönlitterära texter med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp
  • redogöra för framträdande drag i de studerade litterära strömningarna och tillämpa dessa i den litterära analysen
  • sammanställa en forskningsöversikt enligt gängse akademisk praxis.

efter delkurs 3:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över ämnesdidaktiska forskningsresultat
  • beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne med hänsyn till elevers lärande
  • planera undervisningsmoment i ämnet utifrån relevanta styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
  • visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik i olika undervisningssituationer
  • visa god skriftlig och muntlig förmåga till stöd för undervisningen i ämnet
  • visa kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till användning av digitala verktyg i undervisningen
  • självständigt och tillsammans med andra utvärdera och utveckla undervisningen i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet
  • redogöra för och hantera frågor om bedömning och betygsättning i ämnet.

efter delkurs 4:

  • ha fördjupat sin kännedom om spanskt skolväsende och samhällsliv
  • ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på spanska
  • ha god kännedom om undervisningsterminologi på spanska.

Innehåll

Kursen består av följande fyra delkurser:

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp

Genomgång av och systematiska övningar i spansk grammatik, med speciellt fokus på textstruktur och mediering. Förmågan att uttrycka sig skriftligt med språklig korrekthet på spanska tränas genom processkrivning.

Delkurs 2. Spanskspråkig nutida litteratur, 7,5 hp

Delkursen inbegriper läsning av litterära verk på spanska från de viktigaste nutida litterära strömningarna i den spansktalande världen. De valda texterna analyseras ur litteraturvetenskapligt perspektiv och sätts in i deras litteraturhistoriska kontext. Delkursen ger utökad kunskap om olika litterära genrer samt en fördjupad och breddad insikt om litteraturvetenskapliga termer och analysmetoder. Sökning av relevant sekundärlitteratur med lämpliga verktyg tränas ytterligare.

Delkurs 3. Spanska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Kursen behandlar aktuell språkdidaktisk forskning, moderna språks styrdokument, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i undervisning, språkdidaktiska teorier om undervisning och lärande, metodik, planering, genomförande och utvärdering av undervisning i moderna språk, kommunikativa förmågor, bedömning och betygsättning samt digitala hjälpmedel i språkundervisningen.

Delkurs 4. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i Spanien. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor.

Undervisning

Undervisningen är campusbaserad, men studenten förväntas också regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Undervisning består av regelbundna seminarier, föreläsningar, gruppövningar, individuell handledning, studiebesök och skolvistelse under ledning av en ämneslärare samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan.

Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna.

Delkurs 1. Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete samt skriftliga övningar.

Delkurs 2. Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, samt skriftliga övningar.

Delkurs 3. Undervisningen sker i form av en serie språkspecifika seminarier på spanska samt en serie seminarier på svenska tillsammans med franska B3 och tyska B5. Dessutom deltar studenterna i en två dagars skolvistelse under ledning av en ämneslärare.

Delkurs 4. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Studenten får även följa utbildningen av lärare i spanska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen.

Under utlandsvistelsen får studenten möjlighet till deltagande i en nivåanpassad språkfärdighetsinriktad kurs.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 högskolepoäng.

Delkurs 1. 

Examination sker genom skriftligt prov.

Delkurs 2. 

Skriftlig och muntlig examination.

Delkurs 3. 

Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning.

Delkurs 4.

Skriftlig och muntlig examination

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Spanska B 20, Spanska B, nutida litteratur, Spanska B, skriftlig språkfärdighet eller Spanska B, språkvetenskap I.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin