Tyska C1

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5TY004

Kod
5TY004
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tyska G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 december 2022
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Kursen ges även inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Tyska A och minst 22,5 hp från Tyska B

Mål

Utbildningen syftar till att ytterligare förbättra den muntliga och skriftliga språkbehandlingen, till att ge fördjupade kunskaper i litteraturvetenskap respektive språkhistoria samt förmåga att genomföra en självständig undersökning av ett begränsat ämne.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • ha befäst och fördjupat kunskaperna i tysk grammatik och ha utvecklat en
  • utökad medvetenhet om de kontrastiva skillnaderna mellan svenska och tyska
  • ha utvecklat en god idiomatisk behandling av tyska språket
  • ha goda kunskaper om tysk språkhistoria, för att kunna förstå och förklara språk i ett kulturellt och socialt sammanhang
  • ha förmåga att kritiskt diskutera även mer komplexa verk ur den tyskspråkiga litteraturen och sätta in dem i olika tematiska, kulturella, politiska och sociala sammanhang
  • självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning med grundläggande anspråk på ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt.

Dessutom ska studenten:

efter delkurs 1:

  • kunna redogöra för huvuddragen i det tyska språkets utveckling från det indoeuropeiska ursprunget till nutiden
  • kunna redogöra hur det tyska språket under olika tider har påverkats av andra språk
  • kunna beskriva den språkliga utvecklingen i ett kulturhistoriskt sammanhang
  • kunna tidsbestämma texter från olika språkperioder
  • kunna känna igen och redogöra för vissa grundskillnader mellan olika tyska dialektområden.

efter delkurs 2:

  • kunna översätta en svårare svensk text till idiomatiskt och stilistiskt god tyska
  • ha en sådan säkerhet i användningen av relevanta ordböcker att han/hon självständigt kan hantera och lösa även svårare formuleringsproblem
  • kan använda sig av ett rikt och nyanserat ordförråd.

efter delkurs 3:

  • ha läst och kunna kritiskt diskutera även mer komplexa skönlitterära verk från olika epoker
  • kunna problematisera litterära verks förhållande till en tradition
  • kunna redogöra om relevanta intertextuella fenomen
  • kunna förklara receptionen av litterära verk ur ett samhällsperspektiv
  • kunna redogöra för de lästa verkens inordning i olika kulturella, sociala och politiska sammanhang
  • kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp
  • kunna anlägga ett genusperspektiv på litterära texter.

efter delkurs 4:

  • självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning i tysk språkvetenskap, litteraturvetenskap eller kulturkunskap och därvid tillämpa grundläggande principer för ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt
  • kunna formulera relevanta frågeställningar och problem
  • samla in, ordna och analysera material
  • på adekvat tyska kunna presentera den genomförda undersökningen
  • kunna söka och göra en bibliografisk sammanställning av primär- och sekundärlitteratur
  • kunna försvara på tyska det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurs 1. Språkhistoria, 6 hp

Inom språkhistoria ges en översikt över tyska språkets utveckling och över karakteristiska drag i nutida tyska. Utifrån ett kultur- och språkkontrastivt perspektiv behandlas det tyska språkets utveckling från det indoeuropeiska ursprunget till nutiden. Läsning av korta texter från olika tidsperioder i syfte att belysa den kulturella och språkliga utvecklingen. Viss tematisk fördjupning i en språkhistorisk frågeställning.

Delkurs 2. Skriftlig språkfärdighet, 3 hp

Inom språkfärdigheten läggs särskild tonvikt på idiomatiskt språkbruk och stilistisk förmåga. Detta tränas genom översättning från svenska till tyska och från tyska till svenska men även genom andra former av skriftlig produktion. Den skriftliga språkfärdigheten prövas i en översättning till tyska av en svensk text omfattande ca 225 ord. Som hjälpmedel får användas: Duden Deutsches Universalwörterbuch eller likvärdig tysk-tysk ordbok.

Delkurs 3. Litteraturvetenskap - temakurs, 6 hp

Kursen ges som temakurs, dvs. med fokus på ett specifikt temaområde som varierar. Kursen syftar till att studerande får vidgade kunskaper inom tysk litteraturvetenskap. Seminarier och övningar i interpretation av prosaverk, dramer och dikter från barock till nutid. Läsningen omfattar ca 1.500 sidor skönlitteratur samt en litteraturhistoria. Studium av litterär teori ingår.

Delkurs 4. Examensarbete, 15 hp

En självständigt utförd uppgift i tysk språkvetenskap, litteraturvetenskap eller kulturkunskap. Studenten ska där visa att han/hon - på en grundläggande nivå - behärskar ett vetenskapligt arbetssätt: formulering av frågeställningar och problem, insamling av material, disponering, sökning och bibliografisk sammanställning av primär- och sekundärlitteratur. Arbetet redovisas normalt i form av en uppsats på tyska omfattande ca 25 sidor. Under terminens gång håller studenterna kontinuerlig kontakt med respektive handledare. Det självständiga arbetet redovisas och ventileras vid terminens slutseminarium. Försvar av det egna arbetet är obligatoriskt.

Undervisning

Undervisningen är campusbaserad, men studenten förväntas också regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna. Undervisningen består av regelbundna seminarier, föreläsningar, samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan.

Delkurs 1. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Delkurs 2. Undervisningen sker i form av seminarier, övningar och kamratrespons.

Delkurs 3. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner.

Delkurs 4. Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning. Som introduktion till det självständiga arbetet anordnas i början av terminen obligatoriska uppsatsseminarier, där teoretiska och metodologiska frågor behandlas. Vid mitten av terminen hålls vidare ett seminarium, där studenterna ges tillfälle att redogöra för hur deras arbete framskrider och att diskutera gemensamma problem. 

Examination

Delkurs 1. Skriftlig examination.

Delkurs 2. Skriftlig examination.

Delkurs 3. Fortlöpande examination i samband med undervisningen. Kunskaper i litteraturhistoria och litterär teori redovisas genom inlämningsuppgifter.

Delkurs 4. Det självständiga arbetet examineras vid ett avslutande seminarium, dels genom att arbetet ventileras, dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete. Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på genomförandet av opposition och försvar utifrån specifika betygskriterier som de studerande får vid terminsstart. En examinator utses i särskild ordning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 18 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin