Teknik i skolan, baskurs (lärarfortbildning)

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 8DI002

Kod
8DI002
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 maj 2008
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges som uppdragsutbildning inom Lärarlyftet.

Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.

Kursansvarig institution: Institutionen för didaktik

Behörighetskrav

Pedagogisk högskoleexamen

Mål

Efter genomgången kurs förväntas deltagarna kunna:

– redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde

– lyfta fram karakteristiska drag inom teknisk utveckling och drivkrafter bakom denna

– visa på centrala samband mellan teknik, samhälle, individ och natur

– kommunicera grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av tal, skrift, skisser, bilder och modeller

– planera, introducera och låta eleverna arbeta med praktisk problemlösning, inklusive problemidentifiering, konstruktion och värdering

– redogöra för hur man i undervisningen kan koppla teknikmoment till genus och hållbar utveckling i aktuella och historiska sammanhang

– utifrån nationella och lokala styrdokument beskriva och reflektera över olika didaktiska val

– visa på genusperspektivet inom teknik och teknisk utveckling

Innehåll

– Teknikens identitet, allmänt och som skolämne

– Teknisk problemlösning

– Design

– Ellära

– Material och form

– Tekniska system

– Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö

– Drivkrafter och villkor för teknisk utveckling

– Teknik, genus och hållbar utveckling

– Teknikens historia

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och laborationer.

Examination

Examination sker kontinuerligt via inlämnade uppgifter och redovisningar.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin