Teknik i skolan, baskurs (lärarfortbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8DI002
- Kod
- 8DI002
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 maj 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges som uppdragsutbildning inom Lärarlyftet.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.
Kursansvarig institution: Institutionen för didaktik
Behörighetskrav
Pedagogisk högskoleexamen
Mål
Efter genomgången kurs förväntas deltagarna kunna:
– redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde
– lyfta fram karakteristiska drag inom teknisk utveckling och drivkrafter bakom denna
– visa på centrala samband mellan teknik, samhälle, individ och natur
– kommunicera grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av tal, skrift, skisser, bilder och modeller
– planera, introducera och låta eleverna arbeta med praktisk problemlösning, inklusive problemidentifiering, konstruktion och värdering
– redogöra för hur man i undervisningen kan koppla teknikmoment till genus och hållbar utveckling i aktuella och historiska sammanhang
– utifrån nationella och lokala styrdokument beskriva och reflektera över olika didaktiska val
– visa på genusperspektivet inom teknik och teknisk utveckling
Innehåll
– Teknikens identitet, allmänt och som skolämne
– Teknisk problemlösning
– Design
– Ellära
– Material och form
– Tekniska system
– Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö
– Drivkrafter och villkor för teknisk utveckling
– Teknik, genus och hållbar utveckling
– Teknikens historia
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och laborationer.
Examination
Examination sker kontinuerligt via inlämnade uppgifter och redovisningar.