Marknadsföring och organisation I

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE150

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE150
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Företagsekonomiska institutionens styrelse, 12 februari 2009
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom ekonomprogrammet samt som fristående kurs.

Kursplanen är fastställd av styrelsen vid Företagsekonomiska institutionen på delegation av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Kursplanen träder i kraft 2009-08-31.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursen är en introduktionskurs till ekonomiämnena och syftar till att studenterna skall tillägna sig insikt i centrala problem och frågeställningar kring arbetsdelning och samordning i ekonomin. Studenterna tränas att självständigt och kritiskt formulera och analysera ekonomiska problem muntligt och skriftligt.

Efter kursen ska studenten kunna:

- Förstå och redogöra för grundläggande samband kring arbetsdelning och samordning av ekonomin

- Förstå, redogöra för samt använda grundläggande begrepp och modeller kring organisering inom och mellan företag samt inom och mellan branscher, regioner och länder

- Förstå, redogöra för samt använda grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring

- Identifiera och föreslå lösningar på grundläggande problem kring arbetsdelning och samordning i ekonomin

- Identifiera och föreslå lösningar på företags marknadsföringsproblem

- Föreslå och utveckla affärsidéer för ett givet företag

- Samla in relevant information och kritiskt värdera olika informationskällor

- Skriva elementära vetenskapliga rapporter, muntligt presentera sina idéer, samt konstruktivt granska andras arbeten

- Kritiskt och självständigt reflektera över vetenskapens och kunskapsproduktionens karaktär

Innehåll

Kursen är en bred introduktionskurs till företagsekonomi och övriga ekonomiämnen och integrerar stoff från marknadsföring, organisering och organisation, samt ekonomisk historia och ekonomisk geografi.

Kursen är uppdelad i tre delar och i flera parallella spår:

Den första delen beskriver och analyserar hur arbetsdelning av ekonomiska verksamheter sker inom och mellan företag, branscher, regioner och länder, samt hur dessa samordnas.

Den andra delen är en inledning till marknadsföring och organisering utifrån ett företags- och företagarperspektiv och syntetiseras i affärsidén. Marknadsföringens och marknadsföringsarbetets grunder behandlas, liksom de styrproblem som uppstår när produktionskedjan ska organiseras, inklusive problematiken kring insourcing/ outsourcing/ offshoring av verksamheter.

Den tredje delen omfattar ett PM-arbete där studenterna ska arbeta med att analysera och utveckla affärsidéer för företag i en given bransch.

Parallellt med detta huvudspår kommer studenterna även delta i ett metodspår och ett bildningsspår.

Metodspåret behandlar främst frågor om informationssökning och insamling av information, värdering av olika källor, formaliakrav på vetenskapliga texter, grundläggande frågor kring hur man analyserar problem och frågeställningar, och detsamma kring skrivandet av vetenskapliga rapporter.

Bildningsspåret behandlar främst problematiken kring vetenskapens och kunskapsproduktionens karaktär och betydelser, samt frågor kring läsande och skrivande.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, diskussionsgrupper/muntliga presentationer, grupparbeten, handledning och biblioteksövningar.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, samt genom muntliga och skriftliga redovisningar. Kursen innehåller obligatoriska moment. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Slutbetyget på kursen sätts efter sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som erhålles vid kursstart. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Hemskrivningar och arbetsuppgifter som lämnas in efter utsatt tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl föreligger. Tilläggsinformation ges också i form av betyg enligt en sjugradig betygsskala (ECTS). Dessutom gäller att eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker erhålles betyget Underkänd på provet i fråga. Hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) måste då göras om, vilket endast kan göras på kommande kurser i mån av plats.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övergångsbestämmelser

Kursen ersätter/överlappar bland annat Företag och Företagande 2FE000, 2FE271, 2FE007,

Företag och marknad I 2FE778, Företag och marknad II 2FE779, 2FE008, Företag och företagande I 2FE015, Företag och företagande II 2FE016, Marknad och organisation, distans 2FE014 samt kurserna för teknisk fakultet: Företag, nätverk och teknikutveckling 1TS010, Ledarskap o styrning 2FE820, 2FE824, Marknadsanalys 2FE821.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin