Engelska - en brygga till internationalisering (lärarfortbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8LF004
- Kod
- 8LF004
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 november 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen vänder sig till lärare i engelska i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Den ges som uppdragsutbildning inom Lärarlyftet.
Kursplanen gäller från och med vårterminen 2011.
Kursansvarig institution/motsvarande: Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering
Behörighetskrav
Pedagogisk högskoleexamen
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- analysera och relatera innehållet i Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning (GERS) samt aktuella styrdokument för engelska till den egna undervisningen
- diskutera olika språkinlärningsteorier och praktiskt tillämpa relevanta strategier för en effektiv och inspirerande språkundervisning, vad gäller innehåll och arbetssätt
- utnyttja IKT på ett relevant sätt i engelskundervisningen
- identifiera och analysera betygens och bedömningarnas roll i lärandet
- uppvisa kunskaper om språkdidaktiska teorier med perspektiv på samhälle och kultur
- uppvisa kunskaper och insikter om undervisning i engelska ur ett mångkulturellt och internationellt perspektiv
Innehåll
Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning (GERS), Common European Framework of Reference for languages: Learning, Teaching, Assessment ligger till grund för de nya kursplanerna i engelska och moderna språk, med en ännu tydligare styrning mot en kommunikativ och handlingsorienterad språkundervisning.
I GERS utgår man från fem olika färdigheter: hörförståelse, läsförståelse, muntlig interaktion, muntlig produktion samt skriftlig färdighet.
Denna kurs utgår från GERS och arbetet med dessa färdigheter i engelskundervisningen samt breddar och fördjupar perspektiv kring internationalisering och interkulturell kommunikation.
- gemensam europeisk referensram för språk, GERS
- kreativa arbetssätt utifrån de fem färdigheterna
- metodutveckling och utprövning i den egna undervisningen
- drama som metod i engelskundervisningen
- genrer och det vidgade textbegreppet
- IKT i engelskundervisningen
- bedömning och betyg i ett internationellt perspektiv
- Europeisk språkportfolio – ett verktyg för implementering av GERS
- det mångkulturella klassrummet
- internationalisering – en värld av möjligheter för lärare och elever
- teorier om samt metoder för interkulturell kompetens
- planering och genomförande av ett klassrumsprojekt
Undervisning
Kursen bedrivs som modifierad distansutbildning på halvfart.
Handledning och undervisning mellan träffarna är webbaserad. I övrigt består kursen av litteraturläsning samt individuella och gemensamma metodikprojekt. Kursspråken är engelska och svenska. Kurslitteraturen är på engelska och svenska.
Examination
Examination sker genom PM-skrivande och ventilering av PM, hemtentamen samt genomförda, rapporterade och diskuterade klassrumsprojekt.