Engelska - en brygga till internationalisering (lärarfortbildning)

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 8LF004

Kod
8LF004
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 november 2010
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen vänder sig till lärare i engelska i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Den ges som uppdragsutbildning inom Lärarlyftet.

Kursplanen gäller från och med vårterminen 2011.

Kursansvarig institution/motsvarande: Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering

Behörighetskrav

Pedagogisk högskoleexamen

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- analysera och relatera innehållet i Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning (GERS) samt aktuella styrdokument för engelska till den egna undervisningen

- diskutera olika språkinlärningsteorier och praktiskt tillämpa relevanta strategier för en effektiv och inspirerande språkundervisning, vad gäller innehåll och arbetssätt

- utnyttja IKT på ett relevant sätt i engelskundervisningen

- identifiera och analysera betygens och bedömningarnas roll i lärandet

- uppvisa kunskaper om språkdidaktiska teorier med perspektiv på samhälle och kultur

- uppvisa kunskaper och insikter om undervisning i engelska ur ett mångkulturellt och internationellt perspektiv

Innehåll

Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning (GERS), Common European Framework of Reference for languages: Learning, Teaching, Assessment ligger till grund för de nya kursplanerna i engelska och moderna språk, med en ännu tydligare styrning mot en kommunikativ och handlingsorienterad språkundervisning.

I GERS utgår man från fem olika färdigheter: hörförståelse, läsförståelse, muntlig interaktion, muntlig produktion samt skriftlig färdighet.

Denna kurs utgår från GERS och arbetet med dessa färdigheter i engelskundervisningen samt breddar och fördjupar perspektiv kring internationalisering och interkulturell kommunikation.

- gemensam europeisk referensram för språk, GERS

- kreativa arbetssätt utifrån de fem färdigheterna

- metodutveckling och utprövning i den egna undervisningen

- drama som metod i engelskundervisningen

- genrer och det vidgade textbegreppet

- IKT i engelskundervisningen

- bedömning och betyg i ett internationellt perspektiv

- Europeisk språkportfolio – ett verktyg för implementering av GERS

- det mångkulturella klassrummet

- internationalisering – en värld av möjligheter för lärare och elever

- teorier om samt metoder för interkulturell kompetens

- planering och genomförande av ett klassrumsprojekt

Undervisning

Kursen bedrivs som modifierad distansutbildning på halvfart.

Handledning och undervisning mellan träffarna är webbaserad. I övrigt består kursen av litteraturläsning samt individuella och gemensamma metodikprojekt. Kursspråken är engelska och svenska. Kurslitteraturen är på engelska och svenska.

Examination

Examination sker genom PM-skrivande och ventilering av PM, hemtentamen samt genomförda, rapporterade och diskuterade klassrumsprojekt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin