Biblioteks- och informationsvetenskap, år 1

60 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5BB007

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5BB007
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
ABM A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen vid institutionen för ABM, 12 april 2011
Ansvarig institution
Institutionen för ABM

Behörighetskrav

Kursen är öppen endast för dem som är antagna till masterprogrammet i ABM, inriktning Biblioteks- och informationsvetenskap.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten ha uppnått:

- omfattande kunskaper om ABM-institutionerna; såväl deras historiska utveckling som deras nutida roller och funktioner

- kunskaper om de vetenskapliga discipliner som ryms inom ABM-fältet och om problemställningar och teorier inom området

- kunskaper om och förståelse för viktiga praktiker inom andra ABM-områden än den egna inriktningens

- teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter inom digital dokumenthantering

- omfattande kunskaper om såväl de historiska som teoretiska förutsättningar som ligger till grund för kunskapsorganisation

- kunskaper om och förståelse för de principer som ligger till grund för att uppnå bibliografisk kontroll

- praktiska färdigheter för att arbeta med olika typer av dokumentrepresentationer

- omfattande, såväl teoretiska som praktiska kunskaper om informationens samhälleliga betydelse

- omfattande kunskaper om informationsförmedlande institutioner, däribland olika typer av bibliotek; om dessa institutioners roll i samhället och om deras verksamhetsfält och praktiker.

- stora kunskaper och färdigheter avseende hantering av information, olika informationssystem och -strukturer

- kunskaper och förståelse för hur man kan kartlägga och utvärdera olika organisationers informationshanterande strukturer.

Innehåll

Termin 1

Moment 1: Introduktionskurs till ABM, 7,5 hp.

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Under momentet behandlas ABM-institutionernas historiska utveckling och deras nuvarande roller och förutsättningar ur ett såväl organisatoriskt som juridiskt och politiskt perspektiv. Med institutionernas olika praktiker som utgångspunkt diskuteras grundläggande begrepp, traditioner och principer; stort utrymme ges kulturarvsbegreppet. Vidare behandlas framväxten av ABM-områdets vetenskapliga discipliner; hur de kan beskrivas idag; deras centrala problemställningar och vilka olika delområden och inriktningar som finns. I sammanhanget diskuteras också deras relation till respektive praktikerfält. Under momentet introduceras studenterna också till vetenskaplig informationssökning inom området.

Moment 2: Digital dokumenthantering för ABM I, 7,5 hp.

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Målet med momentet är att med utgångspunkt i ABM-området ge insikter i hur digitala dokument kan vara uppbyggda, hur de kan hanteras och hur de kan organiseras. En teoretisk diskussion kring dokumentbegreppet ingår. Aktuella tekniska metoder för presentation, lagring och metadatahantering behandlas både teoretiskt och praktiskt.

Moment 3: Kunskapsorganisation, 7,5 hp.

Momentets mål är att utifrån uppfattningen om ett bibliografiskt universum ge en god förståelse för hur dokumentrepresentationer skapas och formuleras, i strävan att åstadkomma bibliografisk kontroll. Kursen innehåller dels praktiska moment som ger kunskaper om modern bibliografisk beskrivning, dels mer problematiserande moment där teoretiska frågeställningar kring dokumentbeskrivning och ämnesrepresentation ur ett biblioteks- och informationsvetenskapligt perspektiv behandlas. Vidare ges vissa undervisningsinslag gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap, varigenom olika praktiker för klassifikation, ordnande och beskrivning kontrasteras och problematiseras.

Moment 4: Vetenskaplig klassifikation, 7,5 hp.

Momentet behandlar såväl den vetenskapliga som den lekmannamässiga klassifikationens problem och dess samband med olika sociala och kulturella kontexter. Målet är att etablera en förståelsegrund för ordnandets och klassificerandets generella samhälleliga betydelse samt att fördjupa förståelsen för de konkreta metoder för kunskapsorganisation som studeras i andra delar av kursen. Vissa undervisningsinslag, en del praktiska som rör digitalisering men också andra mer teoretiska, ges gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Termin 2

Moment 5: Digital dokumenthantering för ABM II, 7,5 hp.

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Målet med momentet är att utveckla och fördjupa de kunskaper som grundlades i Digital dokumenthantering för ABM I. Tyngdpunkten ligger på databashantering och hur det, både teoretiskt och praktiskt, kan knytas till de metoder för presentation, lagring och metadatahantering, som studerats på det tidigare momentet.

Moment 6: Behov, sökning och användning av information. 7,5 hp.

I momentet diskuteras teorier och forskning om användares interaktion med olika informationssystem. Genom i huvudsak teoretiska studier tillägnar sig studenterna en fördjupad förståelse för begrepp som informationsbehov, informationssökning och informationsanvändning.

Moment 7: Bibliotek, kultur, samhälle, 7,5 hp. (Valbar)

Med förankring i ett historiskt och kulturpolitiskt perspektiv är momentets mål att ge studenterna verktyg för att analysera bibliotekets roll som kunskaps- och kulturinstitution och som förvaltare av kulturarvet. Stor tonvikt läggs vid politiska, teknologiska och juridiska processer som påverkar bibliotekens uppdrag, identitet och förhållande till det omgivande samhället – bokmarknaden, litteraturpolitiken och upphovsrättsfrågor är företeelser som studeras på momentet.

Momentet är valbart och kan bytas ut mot annat moment i institutionens kursutbud.

Moment 8: Informationshantering och informationsstrukturer 7,5 hp.

Momentets mål är att ge såväl domänrelaterade som mer generella kunskaper om olika informationssystem och -strukturer. Studenterna ska tillägna sig en både övergripande och sammanhangsrelaterad förståelse av informationsåtervinning och informationsförsörjning. Genom såväl praktiska som teoretiska inslag skaffar sig studenterna färdigheter vad gäller informationssökning och referensarbete i olika miljöer och via olika medier.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, studiebesök, gruppövningar samt enskild handledning. Undervisningen är till övervägande del obligatorisk.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier och vid övningstillfällen; skriftlig eller muntlig tentamen, redovisning av uppgifter och övningar gjorda individuellt eller i grupp. Samtliga moment på kursen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Övergångsbestämmelser

För studenter som vid antagningstillfället har tidigare studier inom den valda inriktningen (huvudområdet), kan vissa kursmoment behöva bytas ut mot kursmoment från de andra två inriktningarna inom masterprogrammet i ABM.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin