Koranvetenskap

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RT178

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT178
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 19 mars 2012
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen utgör en fristående kurs.

Kursen kan ingå i religionsvetenskapligt program, 180 poäng.

Kursen kan ingå i lärar-, grundskollärar-, och gymnasielärarprogram.

Kursen kan inkludera viss undervisning på engelska.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Det övergripande målet för kursens första delmoment är att ge studenten översiktliga kunskaper i Koranvetenskapen och dess grundprinciper Ulum al-Koran. Efter genomgången delkurs skall studenterna på en grundläggande nivå skriftligt och muntligt kunna

  • redogöra för och diskutera centrala koraniska begrepp och dess uppkomst
  • identifiera och analysera verser tillkomna i Mecka respektive Medina och resonera kring skillnaden i dessa kontexter
  • diskutera och kontextualisera sammanställningen av Koranen
  • översiktligt beskriva och diskutera tafsirlitteraturen, korantolkningsläran, och redogöra för dess indelningar
  • diskutera och kritiskt granska siralitteraturen och dess möjliga betydelser för koranvetenskapen
  • beskriva och diskutera översättningar av Koranen

Det övergripande målet för kursens andra delmoment är att ge studenten översiktliga kunskaper i Hadithvetenskapen och dess grundprinciper Ulum al-Hadith. Efter genomgången delkurs skall studenten på grundläggande nivå kunna:

  • analysera och diskutera centrala begrepp förmedlade genom hadith och sunnah
  • redogöra för sunnahs relation till hadith
  • beskriva och redogöra för hadithens olika uppdelningar
  • identifiera och analysera al-sanad (berättarkedjan) och al-matn (texten)
  • känna till de sex erkända hadithsamlingarna och diskutera skillnader dem emellan

Det övergripande målet för kursens tredje delmoment är att ge studenten översiktliga kunskaper i Koranens relation till hadith enligt skilda islamiska perspektiv. Efter genomgången delkurs skall studenten på grundläggande nivå kunna:

  • redogöra för islamiska perspektiv på hadithens förhållande till Koranen
  • analysera och diskutera Koranens och hadithens positioner och funktioner i den islamiska rättsvetenskapen
  • exemplifiera och kritiskt granska hur islamiska argument underbyggs genom hänvisning till Koranen och hadithsamlingarna
  • diskutera islamiska principer för naskh (upphävning) av koranverser, regler och element ur sunnah

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om Koran- och hadithvetenskap och är indelad i tre delmoment: a) introduktion till Koranvetenskapen och dess grundprinciper Ulum al-Koran och inkluderar Koranens viktigaste begrepp, läran om Koranens uppenbarelse ”Al wahi”, uppdelningen mellan de verser som tillkom i Mecka och Medina, sammanställningen av Koranen, grunderna i korantolkningsläran Ilm al-Tafsir och tafsirlitteraturen, dess utveckling och indelningar, samt översättning av Koranen, b) introduktion till Hadithvetenskapen och dess grundprinciper, ulum al-hadith, och inkluderar centrala begrepp ur hadith och sunnah, processerna för skrivandet av hadith, al- sanad (berättarkedjan) och al- matn (texten), al-sahabi (Profetens följeslagare) och al-tabi (den som tillhörde generationen efter Profetens följeslagare), en kort introduktion till hadithens olika uppdelningar, en översiktlig presentation av hadithsamlingarna med särskild fokus på de sex allmänt erkända samlingarna, al sihah al sittah, med en presentation av de sex lärda som sammanställde dem, c) hadithernas förhållande till Koranen, vilket inkluderar koranens och hadithernas positioner och funktioner inom den islamiska rättsvetenskapen, exempel på tolkningar av Koranen och hadither, principerna för naskh – upphävning – av verser eller regler.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Examination sker genom a) tentamen (5 hp) samt b) aktivt seminariedeltagande (deltagande inkl. inlämningsuppgift 2,5 hp).

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Övergångsbestämmelser

Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin