Det sociala arbetets metoder
Kursplan, Grundnivå, 2SC114
- Kod
- 2SC114
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 december 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ges inom Socionomprogrammet, 210 högskolepoäng. Ämne: Socialt arbete.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande minst 75 högskolepoäng. Undantag görs endast om särskilda skäl föreligger.
Innehåll
Kursen behandlar det sociala arbetets metoder. Fokus ligger på integration mellan teori och metod för socialt stöd och förändring på individ-, grupp- och samhällsnivå. Kursen innebär en fördjupning samt tillämpning av teman som tidigare berörts i programmet, särskilt:
- generella stödåtgärder
- den sociala metodiken
- det sociala arbetets konsekvenser
- samspel, processer och relationer i socialt arbete
Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:
Kunskap och förståelse
- beskriva och diskutera vetenskapens och teorins relation till professionen
- redogöra för teorier och metoder i socialt arbete för stöd och förändring på individ-, grupp-, familj- och samhällsnivå
- redogöra för relationens och kommunikationens betydelse för respekt och värdighet i det sociala arbetets möten med människor
- redogöra för och problematisera utredningsprocessen och dokumentationens roll i olika organisatoriska sammanhang
- redogöra för och problematisera konsekvenserna av olika maktdimensioner i socialt arbete
- redogöra och problematisera multiprofessionell teamsamverkan i det sociala arbetets praktik
- bekriva och redogöra för nivåer i preventionsarbete
Färdighet och förmåga
- planera och genomföra en social utredning
- planera och genomföra olika typer av samtal på individ- och gruppnivå
- tillämpa teorier och metoder i socialt arbete på individ-, grupp och samhällsnivå
- tillämpa etikens grundbegrepp i det sociala arbetets perspektiv
- planera och tillämpa kunskaper om teamarbetets teoretiska grund och former
- planera och genomföra en kort intervention mot alkohol
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera, diskutera och värdera yrkesetiska principer och professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet med människor i olika livssituationer
- kritiskt reflektera över egna värderingars betydelse i det sociala arbetet
- reflektera och problematisera hur värderingar skapas och vidmakthålls i det sociala arbetet
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av studiehandledningen. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom salsskrivning, hemskrivning, inlämningsuppgifter, seminarier och/eller fördjupningsarbete. Kursen betygssätts med något av betygen väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG om inte särskilda skäl föreligger.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012