Forsknings- och utvärderingsmetod
Kursplan, Grundnivå, 2SC116
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2SC116
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete G2F, Sociologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 december 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ges inom Socionomprogrammet, 210 högskolepoäng. Ämnen: Socialt arbete och Sociologi. Kursen kan ingå i socionomexamen och/eller kandidatexamen i socialt arbete 180 högskolepoäng.
Behörighetskrav
Tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande minst 105 hp. Undantag görs endast om särskilda skäl föreligger.
Mål
Målet är att den studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper och färdigheter i analys av empiriskt material som rör socialt arbete som fält, både för att öka förståelsen av detta samt att kunna utvärdera insatser som görs. Den studerande ska sedan tidigare känna till de grundläggande principerna för empiriskt vetenskapligt arbete för att i denna kurs utveckla förmågan att utföra tillämpad forskning, utrednings- och utvärderingsarbete, att beakta etiska aspekter i detta samt att kritiskt bedöma kvaliteten av vetenskapliga rapporter och utvärderingar av olika slag.
Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:
Kunskap och förståelse
- kunna identifiera och särskilja vetenskapliga metoder och utvärderingsmodeller inom huvudområdet socialt arbete
- kunna exemplifiiera, sammanfatta och jämföra olika vetenskapliga metoder
Färdighet och förmåga
- kunna visa färdigheter i att tillämpa kvalitativ dataanalys av empiriskt material
- kunna visa färdigheter i att tillämpa kvantitativ dataanalys av empiriskt material samt förmåga till databashantering
- kunna beskriva och reflektera över hur kvalitativ respektive kvantitativ metod kan användas i utvärdering
- kunna beakta etiska aspekter i forskningsprocessen och kritiskt tolka egna och andras resultat från forsknings- och utvärderingsarbete
- kunna planera forskningsprocessen och hantera förhållandet mellan problem, teori, forskningsobjekt och metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa medvetenhet om vetenskapsteoretiskt förhållningssätt, problematisera och reflektera kring vetenskapliga studier i socialt arbete
- visa förmåga till kritisk reflektion av metoder och utvärderingar i socialt arbete
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av studiehandledningen. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga prov. Hemskrivning som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG, om inte särskilda skäl föreligger.