Utbildning

Kursplan för Handledd verksamhetsförlagd utbildning

Supervised Field Placement Training in Social Work

Senare revision av kursplanen finns.

Kursplan

  • 28 högskolepoäng
  • Kurskod: 2SC117
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Socialt arbete G2F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G).
  • Inrättad: 2013-05-29
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2015-03-11
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 27, 2015
  • Behörighet: Tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande minst 105 hp. Undantag görs endast om särskilda skäl föreligger.
  • Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet, 210 högskolepoäng.

Mål

Kursens mål är att studenten tillägnar sig kunskaper och färdigheter i det sociala arbetet på individ-, grupp- och samhällsnivå, utifrån en humanistisk människosyn och ett etiskt förhållningssätt. Vidare är målet att studenten tillägnar sig färdigheter i att kritiskt och teoretiskt reflektera över den egna professionella rollen och identiteten i det sociala arbetet.

Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och reflektera över den egna praktikplatsens verksamhetsmål, organisation och samhällsorganisatoriska inplacering
  • redogöra för och visa förståelse för sambandet mellan och betydelsen av det sociala arbetets teorier i praktiskt arbete
  • redogöra för erfarenhetsbaserad kunskap om handläggning av klientärenden med olika arbetssätt och metoder i socialt arbete såsom behovsbedömning, utredning, beslut och uppföljning
  • redogöra för kunskaper om arbetsledning, organisationsutveckling, personalfrågor och ekonomi
Färdighet och förmåga
  • visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala problem och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • visa förmåga att på ett konstruktivt sätt kunna ta emot handledning och reflektera över den egna läroprocessen
  • kommunicera, diskutera och visa förståelse av behovet av att kontinuerligt utveckla sin yrkeskompetens
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • reflektera över och visa förståelse för etiska principer, empowerment och professionellt förhållningssätt
  • visa förmåga till empati och professionellt bemötande
  • kritiskt reflektera över maktfrågor och den egna personens betydelse i mötet med brukare
  • reflektera över teamarbete för att förstå vikten av vad lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper har i socialt arbete
  • kritiskt reflektera över den kommande yrkesrollen och det sociala arbetets yrkespraktik

Innehåll

Kursen innehåller och behandlar följande:

  • handledd verksamhetsförlagd utbildning inom det sociala arbetets olika verksamhetsområden
  • undervisning som behandlar såväl teoretiska som praktiska tillämpningar i socialt arbete
  • genomförande av vissa arbetsuppgifter självständigt, så som professionella samtal och dokumentation
  • reflektioner kring egen läroprocess, yrkeskompetens och handledning

Undervisning

Undervisningen består av handledning, föreläsningar och seminarier. Deltagande i såväl den verksamhetsförlagda utbildningen, som deltagande i seminarier och föreläsningar är obligatoriskt. Frånvaro kan endast kompenseras om särskilda skäl föreligger.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter, aktivt deltagande i seminarier och i den verksamhetsförlagda utbildningen. Ansvaret för bedömningen åvilar ansvarig lärare vid institutionen. Bedömningen görs utifrån en skriftlig handledarrapport och praktikrapport. I bedömningen beaktas studentens mognad, eget omdöme samt förmåga till kunskapstillämpning, reflektion och kritisk analys. För godkänt betyg (G) på hela kursen krävs godkända skriftliga uppgifter, aktivt seminariedeltagande och i grupparbeten samt godkänt fältstudiearbete. Vid underkänt betyg, ges efter begäran möjlighet att göra om den handledda verksamhetsförlagda utbildningen.

Litteratur

Gäller från: vecka 27, 2015

  • Askheim, Ole Petter; Starrin, Bengt; Winqvist, Tore Empowerment i teori och praktik

    1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2007

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Skau, Greta Marie Mellan makt och hjälp : om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare

    3. uppl.: Liber utbildning, 2007

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Mattsson, Tina Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis

    1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Vetenskapliga artiklar och bokkapitel tillkommer.

Referenslitteratur

  • Gerdman, Axianne Klient, praktikant, handledare : om att utveckla en egen yrkesteori : handledning av studerande inom vård- och omsorgsutbildningar

    Utök. och rev. utg.: Stockholm: Wahlström & Widstrand, 2003

    Se bibliotekets söktjänst

  • Killén, Kari Larson, Per Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

  • Svensson, Kerstin; Johnsson, Eva; Laanemets, Leili Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete

    1. utg.: Stockholm: Natur & kultur, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

Kursplaneversioner