Biblioteks- och informationsvetenskap, år 1

60 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5BB007

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5BB007
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
ABM A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 mars 2015
Ansvarig institution
Institutionen för ABM

Behörighetskrav

Kursen är öppen endast för dem som är antagna till masterprogrammet i ABM, inriktning Biblioteks- och informationsvetenskap.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten ha uppnått följande kunskaper och färdigheter (med kunskaper avses inte enbart faktakunskaper utan även ett visst mått av analytiskt och kritiskt tänkande):

Moment 1: Introduktion till ABM, 7,5 hp

  • kunskaper om ABM-institutionernas historiska utveckling samt deras nutida roller och funktioner
  • kunskaper om de vetenskapliga discipliner som ryms inom ABM-fältet samt grundläggande kunskaper om problemställningar och teorier inom området
  • kunskaper om kulturarvsbegreppet och om hur kulturarv produceras och reproduceras vid olika ABM-institutioner

Moment 2: Digital dokumenthantering för ABM I, 7,5 hp

  • grundläggande kunskaper om teoretiska principer för digital dokumenthantering
  • kunskaper om strukturering och uppmärkning av dokument med exempelvis HTML och XML
  • kunskaper om databashantering och frågespråk som exempelvis SQL
  • kunskaper om standarder och metoder för metadatahantering

Moment 3: Kunskapsorganisation, 7,5 hp

  • omfattande kunskaper om såväl de historiska som teoretiska förutsättningar som ligger till grund för kunskapsorganisation
  • kunskaper om de principer som ligger till grund för att uppnå bibliografisk kontroll
  • kunskaper om problem och brister hos olika kunskapsorganiserande system.
  • praktiska färdigheter för att arbeta med olika typer av dokumentrepresentationer

Moment 4: Behov, sökning och användning av information. 7,5 hp

  • kunskaper om teorier och forskning om användares interaktion med olika informationssystem.
  • kunskaper om begrepp som informationsbehov, informationssökning och informationsanvändning

Moment 5: Digital dokumenthantering för ABM II, 7,5 hp

  • fördjupade kunskaper om digitalt tillgängliggörande och digital förmedling av kulturarv
  • förmåga att analysera styrkor och svagheter i existerande eller tänkta digitaliseringsprojekt
  • förmåga att analysera etiska och juridiska problem i samband med digital kulturarvsförmedling

Moment 6: Bibliotekens uppdrag, 7,5 hp

  • kunskaper om informationsförmedlande institutioner, däribland olika typer av bibliotek, och om dessa institutioners roll i samhället
  • kunskaper om dessa institutioners verksamhetsfält och praktiker

Moment 7: Klassifikation i vetenskap och vardag, 7,5 hp

  • kunskaper om ordnandets och klassificerandets generella samhälleliga betydelse och orsaker
  • kunskaper om såväl den vetenskapliga som den lekmannamässiga klassifikationens problem och dess samband med olika sociala och kulturella kontexter

Moment 8: Informationshantering och informationsstrukturer 7,5 hp

  • kunskaper om kunskapsintensiva domäners informationssystem, informationsstrukturer samt interna och externa kommunikationsformer
  • kunskaper om vetenskapliga kommunikations- och publiceringsformer
  • kunskaper om hur man kan kartlägga och utvärdera olika organisationers informationshanterande strukturer.

Innehåll

Moment 1: Introduktion till ABM, 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Under momentet behandlas ABM-institutionernas historiska utveckling och deras nuvarande roller och förutsättningar ur ett såväl organisatoriskt som juridiskt och politiskt perspektiv. Med institutionernas olika praktiker som utgångspunkt diskuteras grundläggande begrepp, traditioner och principer; stort utrymme ges kulturarvsbegreppet. Vidare behandlas framväxten av ABM-områdets vetenskapliga discipliner; hur de kan beskrivas idag; deras centrala problemställningar och vilka olika delområden och inriktningar som finns. I sammanhanget diskuteras också deras relation till respektive praktikerfält. Under momentet introduceras studenterna också till vetenskaplig informationssökning inom området.

Moment 2: Digital dokumenthantering för ABM I, 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Momentet tar sin utgångspunkt i en diskussion om dokumentbegreppet och dess innebörder på ABM-området. Vidare diskuteras hur digitala dokument kan vara uppbyggda och hur de kan organiseras och tillgängliggöras, vilket inbegriper aktuella tekniska metoder för presentation, metadatahantering och databashantering. I samband med detta förekommer även praktiska övningar i form av datalaborationer.

Moment 3: Kunskapsorganisation, 7,5 hp

Momentets mål är att utifrån uppfattningen om ett bibliografiskt universum ge en god förståelse för hur dokumentrepresentationer skapas och formuleras, i strävan att åstadkomma bibliografisk kontroll. Kursen innehåller dels praktiska moment som ger kunskaper om modern bibliografisk beskrivning, dels mer problematiserande moment där teoretiska frågeställningar kring dokumentbeskrivning och ämnesrepresentation ur ett biblioteks- och informationsvetenskapligt perspektiv behandlas. Vissa undervisningsinslag ges gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Moment 4: Behov, sökning och användning av information. 7,5 hp

Genom i huvudsak teoretiska studier tillägnar sig studenterna en fördjupad förståelse för forskningsfältet kring olika användares och användargruppers samspel med informationssystem. I momentet kommer såväl ”klassiska” som mer nutida teorier på området att studeras. Hur forskningsfältet har utvecklats och förändrats över tid kommer också att analyseras under momentet. Momentet ger även tillfälle till fortsatt övning i vetenskaplig informationssökning.

Moment 5: Digital dokumenthantering för ABM II, 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.

Momentet bygger vidare på och fördjupar de kunskaper som grundlades i Digital dokumenthantering för ABM I. Bland annat diskuteras hur digitaliseringsprojekt vid ABM-institutioner kan planeras och genomföras. Vidare uppmärksammas etiska och juridiska överväganden i samband med digitalt tillgängliggörande av kulturarv samt problematiken kring bevarande av dynamiskt digitalt material.

Moment 6: Bibliotekens uppdrag, 7,5 hp

Med förankring i ett historiskt politiskt perspektiv är momentets mål att ge studenterna verktyg för att analysera bibliotekets roll som kunskaps- och kulturinstitution och som förvaltare av kulturarvet. Bland annat behandlas politiska, teknologiska och juridiska processer som påverkar bibliotekens uppdrag, identitet och förhållande till det omgivande samhället – bibliotekslagen, kultur- och utbildningspolitik, biblioteksverksamheternas uppdrag och bokmarknaden är företeelser som studeras på momentet.

Moment 7: Klassifikation i vetenskap och vardag, 7,5 hp

Momentet behandlar såväl den vetenskapliga som den lekmannamässiga klassifikationens problem och dess koppling till olika sociala och kulturella kontexter. Målet är att etablera en förståelsegrund för ordnandets och klassificerandets generella samhälleliga betydelse samt att fördjupa förståelsen för de konkreta metoder för kunskapsorganisation som studeras i andra delar av kursen.

Momentet genomförs gemensamt med inriktningen musei- och kulturarvsvetenskap. Vissa undervisningsinslag ges gemensamt med inriktningen arkivvetenskap.

Moment 8: Informationshantering och informationsstrukturer 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningen arkivvetenskap.

Med utgångspunkt i såväl ett domänanalytiskt perspektiv som ett organisationsperspektiv studeras informationssystem och informationsstrukturer. Genom ett större grupparbete undersöker studenterna empiriskt hur kunskapsintensiva organisationer hanterar olika typer av analoga och digitala dokument och hur de hanterar sin interna och externa kommunikation. Vidare diskuteras former för vetenskaplig kommunikation och publicering samt olika domäners relevanskriterier.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, datalaborationer, studiebesök, gruppövningar samt enskild handledning. Alla undervisningsinslag som innehåller någon form av examination är obligatoriska och utebliven medverkan ska kompenseras med en kompletteringsuppgift.

Examination

Examination sker genom skriftlig individuell tentamen, skriftliga individuella eller gruppbaserade PM samt muntlig eller skriftlig seminarieredovisning av uppgifter och övningar gjorda individuellt eller i grupp. På kursens olika moment förekommer dessa examinationsformer i olika kombinationer.

En student som missar ett obligatoriskt undervisningstillfälle ska lämna in en restuppgift, vars omfattning ska motsvara den arbetsinsats som skulle krävts för förberedelser och aktivt deltagande vid undervisningstillfället. På varje kursmoment ges under ett läsår regelmässigt ett ordinarie tentamenstillfälle och ett omtentamenstillfälle. Omtentamenstillfället är även sista dag för inlämning av kompletteringsuppgifter. Därefter hänvisas studenten till nästa gång kursmomentet ges, som regel nästföljande läsår.

Samtliga moment på kursen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst hälften VG på ingående kursmoment.

Övergångsbestämmelser

För studenter som vid antagningstillfället har tidigare studier inom den valda inriktningen kan vissa kursmoment behöva bytas ut mot kursmoment från de andra två inriktningarna inom masterprogrammet i ABM.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin