Musei- och kulturarvsvetenskap, år 1

60 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5KK035

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5KK035
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
ABM A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 mars 2015
Ansvarig institution
Institutionen för ABM

Behörighetskrav

Kursen är öppen endast för dem som är antagna till masterprogrammet i ABM, inriktning Musei- och kulturarvsvetenskap.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten ha uppnått följande kunskaper och färdigheter (med kunskaper avses inte enbart faktakunskaper utan även ett visst mått av analytiskt och kritiskt tänkande):

Moment 1: introduktion till ABM, 7,5 hp

  • kunskaper om ABM-institutionernas historiska utveckling samt deras nutida roller och funktioner
  • kunskaper om de vetenskapliga discipliner som ryms inom ABM-fältet samt grundläggande kunskaper om problemställningar och teorier inom området
  • kunskaper om kulturarvsbegreppet och om hur kulturarv produceras och reproduceras vid olika ABM-institutioner

Moment 2: Digital dokumenthantering för ABM I, 7,5 hp

  • kunskaper om teoretiska principer för digital dokumenthantering
  • kunskaper om strukturering och uppmärkning av dokument med exempelvis HTML och XML
  • kunskaper om databashantering och frågespråk som exempelvis SQL
  • kunskaper om standarder och metoder för metadatahantering

Moment 3: Samlandets teori och praktik, 7,5 hp

  • kunskaper om samlandets och gallrandets problematik och historia
  • kunskaper om hur samlingar och deras innehåll väljs ut, klassificeras och organiseras
  • kunskaper i inomvetenskapliga teorier om materialitet och samlingar samt förmåga att analysera samlingspraktiker
  • kunskaper om samlandets roll i samhället

Moment 4: Museipedagogik och utställningsteknik, 7,5 hp

  • kunskaper om teorier och metoder för museipedagogik
  • kunskaper om teorier och metoder för utställningsteknik
  • kunskaper i inomvetenskapliga teorier samt förmåga att analysera museipedagogisk praxis och utställningsteknisk praxis
  • kunskaper om museipedagogikens och utställningars roll i samhället

Moment 5: Digital dokumenthantering för ABM II, 7,5 hp

  • fördjupade kunskaper om digitalt tillgängliggörande och digital förmedling av kulturarv
  • förmåga att analysera styrkor och svagheter i existerande eller tänkta digitaliseringsprojekt
  • förmåga att analysera etiska och juridiska problem i samband med digital kulturarvsförmedling

Moment 6: Museer och kulturarv i katastrof- och konfliktområden, 7,5 hp

  • goda kunskaper om kulturarvens funktion och användning i katastrof- och konfliktområden
  • kunskaper om olika teoretiska synsätt på kulturarv i katastrof- och konfliktsituationer
  • kunskaper om kopplingen mellan teori och praxis i t.ex. utformandet av policydokument i försöken att skydda, bevara och omtolka kulturarv i katastrof- och konfliktområden

Moment 7: Klassifikation i vetenskap och vardag, 7,5 hp

  • kunskaper om ordnandets och klassificerandets generella samhälleliga betydelse och orsaker
  • kunskaper om såväl den vetenskapliga som den lekmannamässiga klassifikationens problem och dess samband med olika sociala och kulturella kontexter.

Moment 8: Kulturarvens och kulturmiljöernas materiella gestaltning, 7,5 hp

  • kunskaper om olika teoretiska synsätt på den byggda och odlade kulturmiljön och om monument som kulturellt och samhälleligt fenomen
  • kunskaper om förfallets problematik med särskilt fokus på ”bortglömda” miljöer
  • kunskaper om kulturmiljövårdens lagar, policydokument och riktlinjer med fokus på Sverige
  • kunskaper om kulturmiljön som ekonomisk resurs

Innehåll

Moment 1: Introduktion till ABM, 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap.

Under momentet behandlas ABM-institutionernas historiska utveckling och deras nuvarande roller och förutsättningar ur ett såväl organisatoriskt som juridiskt och politiskt perspektiv. Med institutionernas olika praktiker som utgångspunkt diskuteras grundläggande begrepp, traditioner och principer; stort utrymme ges kulturarvsbegreppet. Vidare behandlas framväxten av ABM-områdets vetenskapliga discipliner; hur de kan beskrivas idag; deras centrala problemställningar och vilka olika delområden och inriktningar som finns. I sammanhanget diskuteras också deras relation till respektive praktikerfält. Under momentet introduceras studenterna också till vetenskaplig informationssökning inom området.

Moment 2: Digital dokumenthantering för ABM I, 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap.

Momentet tar sin utgångspunkt i en diskussion om dokumentbegreppet och dess innebörder på ABM-området. Vidare diskuteras hur digitala dokument kan vara uppbyggda och hur de kan organiseras och tillgängliggöras, vilket inbegriper aktuella tekniska metoder för presentation, metadatahantering och databashantering. I samband med detta förekommer även praktiska övningar i form av datalaborationer.

Moment 3: Samlandets teori och praktik, 7,5 hp

Inom momentet studeras samlandets och gallrandets problematik och historia. Kursen ger teoretiska kunskaper om materialitet och vilken roll det spelar i kulturarvsprocesser. Fokus ligger även på klassifikation, systematisering och organisation av museala samlingar och andra samlingar. Studenterna ges även praktiska kunskaper om olika samlingspraktiker genom bland annat studiebesök och övningar. Momentet ger också kunskaper om vilken roll samlingspraktiker har i samhället och vilka konsekvenser representation av materialitet på museer kan ha.

Vissa undervisningsinslag ges gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap.

Moment 4: Museipedagogik och utställningsteknik, 7,5 hp

Inom momentet studeras teorier och metoder för förmedling av museets och kulturarvets fysiska och immateriella lämningar. Fokus läggs på utställningsteknik och pedagogik vid museer och andra kulturarvslokaler. Momentet ger också kunskaper om vilken roll dessa praktiker har i samhället och vilka konsekvenser representation på museer kan ha. Momentet är uppbyggt kring en rad studiebesök i olika museala miljöer där studenten förväntas i en kombination av deltagande observation och rapportskrivning analysera erfarenheterna med hjälp av museologisk och kulturarvsvetenskaplig teoribildning.

Vissa undervisningsinslag ges gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap.

Moment 5: Digital dokumenthantering för ABM II, 7,5 hp

Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap.

Momentet bygger vidare på och fördjupar de kunskaper som grundlades i Digital dokumenthantering för ABM I. Bland annat diskuteras hur digitaliseringsprojekt vid ABM-institutioner kan planeras och genomföras. Vidare uppmärksammas etiska och juridiska överväganden i samband med digitalt tillgängliggörande av kulturarv samt problematiken kring bevarande av dynamiskt digitalt material.

Moment 6: Museer och kulturarv i katastrof- och konfliktområden, 7,5 hp

Momentet behandlar kulturarvens olika roller och funktioner i katastrof- och konfliktområden från ett tvärvetenskapligt perspektiv beaktande humanistiska resonemang och tolkningar, freds- och konfliktanalyser och juridiska aspekter.

Undervisningen på momentet kan komma att ges på engelska.

Moment 7: Klassifikation i vetenskap och vardag, 7,5 hp

Momentet behandlar såväl den vetenskapliga som den lekmannamässiga klassifikationens problem och dess samband med olika sociala och kulturella kontexter. Målet är att etablera en förståelsegrund för ordnandets och klassificerandets generella samhälleliga betydelse samt att fördjupa förståelsen för de konkreta metoder för kunskapsorganisation som studeras i andra delar av kursen.

Momentet genomförs gemensamt med inriktningen biblioteks- och informationsvetenskap Vissa undervisningsinslag ges gemensamt med inriktningen arkivvetenskap.

Moment 8: Kulturarvens och kulturmiljöernas materiella gestaltning, 7,5 hp

Kursen behandlar den materiella dimensionen av mänsklig aktivitet i förhållande till och i interaktion med den fysiska miljön som den uttrycks i landskapet och den odlade och byggda kulturmiljön. Fokus ligger på de materiella kulturyttringarna i landskapet som bärare av minnen och förfall. Dessa kulturyttringar och fysiska spår är aktiva symbolbärare i ständig rörelse mellan det moderna landskapet och den till synes mer stabila, traditionella kulturarvsmiljön. Den materiella gestaltningen studeras som resurs och ses som en aktiv kraft i den fysiska planeringen av miljöer. Kursen ger även praktisk förståelse av in situ-museer genom studiebesök. Undervisningen på momentet kan komma att ges på engelska.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, datalaborationer, studiebesök, utställningsanalyser, gruppövningar samt enskild handledning. Alla undervisningsinslag som innehåller någon form av examination är obligatoriska och utebliven medverkan ska kompenseras med en kompletteringsuppgift.

Examination

Examination sker genom skriftlig individuell tentamen, skriftliga individuella eller gruppbaserade PM samt muntlig eller skriftlig seminarieredovisning av uppgifter och övningar gjorda individuellt eller i grupp. På kursens olika moment förekommer dessa examinationsformer i olika kombinationer.

En student som missar ett obligatoriskt undervisningstillfälle ska lämna in en restuppgift, vars omfattning ska motsvara den arbetsinsats som skulle krävts för förberedelser och aktivt deltagande vid undervisningstillfället. På varje kursmoment ges under ett läsår regelmässigt ett ordinarie tentamenstillfälle och ett omtentamenstillfälle. Omtentamenstillfället är även sista dag för inlämning av kompletteringsuppgifter. Därefter hänvisas studenten till nästa gång kursmomentet ges, som regel nästföljande läsår.

Samtliga moment på kursen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst hälften VG på ingående kursmoment.

Övergångsbestämmelser

För studenter som vid antagningstillfället har tidigare studier inom den valda inriktningen kan vissa kursmoment behöva bytas ut mot kursmoment från de andra två inriktningarna inom masterprogrammet i ABM.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin