Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B
Kursplan, Grundnivå, 2PE381
- Kod
- 2PE381
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 juni 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 31-60 i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i programmet för personal- och arbetslivsfrågor, program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor och beteendevetenskapligt kandidatprogram.
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupade insikter om pedagogik som ämne och forskningsfält genom kunskap om pedagogikfältets centrala teorier. I kursen identifieras och diskuteras även olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande, samt deras användning över tid. Detta innebär att den studerande ska kunna
- identifiera och diskutera olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på organisationskoncept och ledarskapskoncept samt analysera och diskutera dessa i relation till förhållanden vid organisationer
- redogöra för olika teoretiska perspektiv rörande samspel i grupper
- värdera och diskutera konsekvenser av olika kunskapssyner vad gäller relationer och grupper inom arbetslivsområdet
Kursen syftar vidare till att studenterna ska ha kunskaper om fältets praktiska användningsmöjligheter. Detta innebär att den studerande ska kunna
- redogöra för karaktäristiska drag i och konsekvenser av olika organisationskoncept och ledarskapskoncept
- genomföra inventering av kompetensutvecklingsbehov genom utvecklingssamtal som metod
Kursen syftar vidare till att studenterna ska planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete inom fältet pedagogik. Detta innebär att den studerande ska kunna
- formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en mindre undersökning som redovisas i skriftlig form
- systematiskt söka och värdera pedagogisk forskning och information
- behärska olika metodiska ansatser inom forskningsfältet och använda dessa för bearbetning av empiriska problem
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng.
Lärteori, klassiska grunder
Delkursen behandlar tre grundläggande teoretiska utgångspunkter inom pedagogik, eller perspektiv på, det vi i vardagligt tal kallar "lärande".
Organisation, lärande och ledarskap
Delkursen behandlar karaktäristiska drag i olika organisations- och ledarskapskoncept som pedagogiska fenomen och syftar till att bereda studenten med redskap att analysera och diskutera konsekvenser av olika organisationskoncept för ledarskap, personalarbete och kompetensutveckling i organisationer.
Grupprocesser
Delkursen behandlar olika teoretiska pedagogiska perspektiv rörande samspel i grupper, konsekvenser av olika kunskapssyner vad gäller relationer och grupper inom arbetslivsområdet utifrån ett pedagogiskt perspektiv samt utvecklingssamtal som metod.
Projektarbete
Denna delkurs behandlar i första hand det kursmål som syftar till att studenten skall kunna formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning att redovisa i skriftlig form. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.
Examination
Examinationen utgörs av muntliga och skriftliga prov. Examination kan också förekomma inom ramen för undervisningen.
Övriga föreskrifter
Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B kan utgöra biområde i en kandidat eller magisterexamen. Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv C.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 1