Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE381

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE381
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 juni 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 31-60 i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i programmet för personal- och arbetslivsfrågor, program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor och beteendevetenskapligt kandidatprogram.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

Mål

Kursen syftar till att ge fördjupade insikter om pedagogik som ämne och forskningsfält genom kunskap om pedagogikfältets centrala teorier. I kursen identifieras och diskuteras även olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande, samt deras användning över tid. Detta innebär att den studerande ska kunna

  • identifiera och diskutera olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på organisationskoncept och ledarskapskoncept samt analysera och diskutera dessa i relation till förhållanden vid organisationer
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv rörande samspel i grupper
  • värdera och diskutera konsekvenser av olika kunskapssyner vad gäller relationer och grupper inom arbetslivsområdet

Kursen syftar vidare till att studenterna ska ha kunskaper om fältets praktiska användningsmöjligheter. Detta innebär att den studerande ska kunna

  • redogöra för karaktäristiska drag i och konsekvenser av olika organisationskoncept och ledarskapskoncept
  • genomföra inventering av kompetensutvecklingsbehov genom utvecklingssamtal som metod

Kursen syftar vidare till att studenterna ska planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete inom fältet pedagogik. Detta innebär att den studerande ska kunna

  • formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en mindre undersökning som redovisas i skriftlig form
  • systematiskt söka och värdera pedagogisk forskning och information
  • behärska olika metodiska ansatser inom forskningsfältet och använda dessa för bearbetning av empiriska problem

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng.

Lärteori, klassiska grunder

Delkursen behandlar tre grundläggande teoretiska utgångspunkter inom pedagogik, eller perspektiv på, det vi i vardagligt tal kallar "lärande".

Organisation, lärande och ledarskap

Delkursen behandlar karaktäristiska drag i olika organisations- och ledarskapskoncept som pedagogiska fenomen och syftar till att bereda studenten med redskap att analysera och diskutera konsekvenser av olika organisationskoncept för ledarskap, personalarbete och kompetensutveckling i organisationer.

Grupprocesser

Delkursen behandlar olika teoretiska pedagogiska perspektiv rörande samspel i grupper, konsekvenser av olika kunskapssyner vad gäller relationer och grupper inom arbetslivsområdet utifrån ett pedagogiskt perspektiv samt utvecklingssamtal som metod.

Projektarbete

Denna delkurs behandlar i första hand det kursmål som syftar till att studenten skall kunna formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning att redovisa i skriftlig form. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.

Examination

Examinationen utgörs av muntliga och skriftliga prov. Examination kan också förekomma inom ramen för undervisningen.

Övriga föreskrifter

Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B kan utgöra biområde i en kandidat eller magisterexamen. Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv C.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin