Motion capture för spel
Kursplan, Grundnivå, 5SD506
- Kod
- 5SD506
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ges inom biområdet Gestaltning i konvergerande medier
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera de olika typerna av motion capture-teknik och när man använder dem,
- identifiera fördelar och begränsningar med motion capture för animering,
- beskriva ett produktionsflöde för att hämta in inspelade rörelsedata och hur de kan integreras i en spel produktion,
- spela in och bearbeta motion capture-data med hjälp av ett optiskt motion capture-system,
- visa grundläggande färdigheter i att instruera de agerande och se till att alla säkerhetskrav är uppfyllda, samt
- förstå och kunna tillämpa principerna för animaton inom spel och film för att kunna omvandla motion capture-data till animation.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar och workshops med fokus på användning av motion capture för spelproduktion. Studenterna arbetar i grupp och individuellt med att lära sig de bästa arbetsmetoderna när det gäller användning av specialutrustning för motion capture.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och workshops.
Examination
Studenterna bedöms genom praktiska uppgifter, workshops och skriftliga reflektioner.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Övriga föreskrifter
Kursen överlappar/ersätter kursen Motion Capture för spel (5SD011) vid Uppsala universitet.