Artificiell intelligens för spelprogrammering II

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD801

Kod
5SD801
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 november 2015
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

• utveckla strategiska AI-applikationer för spel som schack och Stratego,

• implementera AI i spel där slumpfaktorer i hög grad påverkar utgången,

• uppvisa grundläggande förståelse för matematisk spelteori, samt

• visa en intuitiv känsla för AI och dess användning för problemlösning.

Innehåll

Artificiell intelligens (AI) i spel med perfekt information. Utveckling av datorbaserat schack,

inklusive implementering av metoder som minimax, alfa-beta-reduktion samt

optimering av dragordning. AI i spel utan perfekt information. Utveckling

av datorbaserat Stratego, med och utan sannolikhetsmodeller som grund.

Studie av beslutssituationer och metoder såsom simultana spel samt

Nash-jämvikt. Fördjupning i metoder inom AI med applikation inom datorspel

som t.ex. Reinforcement Learning och Markovmodeller. Kursen avslutas med

ett projekt inom AI som genomförs individuellt eller i grupp. Projektet kan

som regel väljas fritt och omfattar nominellt en arbetsinsats på c:a fyra

veckor.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, återkoppling på laborationer och projekthandledning.

Examination

Examination sker i form av fem inlämningsuppgifter varav den sista utgörs

av ett projektarbete. Som betyg på inlämning 1-4 används något av uttrycken

UG, G eller VG. Som betyg på projektet används något av uttrycken UG eller

G. För betyget G krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För

betyget VG krävs VG på inlämningsuppgift 1-4 samt G på projektet.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

Övergångsbestämmelser

Kursen överlappar/ersätter kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (TSD726) vid Högskolan på Gotland.

Kursen överlappar/ersätter kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (5SD039) vid Uppsala universitet

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin