Artificiell intelligens för spelprogrammering II
Kursplan, Grundnivå, 5SD801
- Kod
- 5SD801
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• utveckla strategiska AI-applikationer för spel som schack och Stratego,
• implementera AI i spel där slumpfaktorer i hög grad påverkar utgången,
• uppvisa grundläggande förståelse för matematisk spelteori, samt
• visa en intuitiv känsla för AI och dess användning för problemlösning.
Innehåll
Artificiell intelligens (AI) i spel med perfekt information. Utveckling av datorbaserat schack,
inklusive implementering av metoder som minimax, alfa-beta-reduktion samt
optimering av dragordning. AI i spel utan perfekt information. Utveckling
av datorbaserat Stratego, med och utan sannolikhetsmodeller som grund.
Studie av beslutssituationer och metoder såsom simultana spel samt
Nash-jämvikt. Fördjupning i metoder inom AI med applikation inom datorspel
som t.ex. Reinforcement Learning och Markovmodeller. Kursen avslutas med
ett projekt inom AI som genomförs individuellt eller i grupp. Projektet kan
som regel väljas fritt och omfattar nominellt en arbetsinsats på c:a fyra
veckor.
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar, återkoppling på laborationer och projekthandledning.
Examination
Examination sker i form av fem inlämningsuppgifter varav den sista utgörs
av ett projektarbete. Som betyg på inlämning 1-4 används något av uttrycken
UG, G eller VG. Som betyg på projektet används något av uttrycken UG eller
G. För betyget G krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För
betyget VG krävs VG på inlämningsuppgift 1-4 samt G på projektet.
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.
Övergångsbestämmelser
Kursen överlappar/ersätter kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (TSD726) vid Högskolan på Gotland.
Kursen överlappar/ersätter kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (5SD039) vid Uppsala universitet