Introduktion till artificiell intelligens för spelprogrammering

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD800

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD800
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 november 2015
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++

Mål

Efter kursen ska studenten:

  • kunna utveckla grundläggande AI-system för datorspel,
  • ha erhållit en vidare kännedom om tillämpning av AI i spel, samt
  • kunna tillämpa AI för utveckling av komplexa datorprogram.

Innehåll

Moment 1: Grundläggande system, 5 hp (Basic Systems, 5 ECTS Credits)

Momentet behandlar relativt predeterminerade system såsom tillståndsmaskiner (specifikation, representation, implementation och tillämpning). Vidare behandlas binära träd, grafer, optimering av väg (path finding) och exempel ges på generativa system (fraktaler för automatiskt generering av spelresurser i form av 3D-geometrier och musik).

Moment 2: Komplexa system, 5 hp (Complex Systems, 5 ECTS Credits)

Momentet behandlar maskininlärning och målfunktionsoptimering med beslutsträd, genetiska algoritmer, neurala nätverk och Fuzzy Logic. Vidare behandlas artificiellt liv såsom ”Game of Life”, cellautomater, svärmintelligens och autonoma agenter.

Moment 3: Projekt, 5 hp (Project, 5 ECTS Credits)

Ett projekt genomförs individuellt eller i grupp inom ramarna för AI för datorspel.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar samt projektarbete.

Examination

Examination sker i form av inlämningsuppgifter. Som betyg på moment 1 och 2 och kursen som helhet används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Som betyg på moment 3 används något av uttrycken Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd krävs VG på moment 1 och 2, samt G på moment 3.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

Övergångsbestämmelser

Kursen överlappar/ersätter kursen Introduktion till artificiell intelligens för spelprogrammering (TSD707) vid Högskolan på Gotland.

Kursen överlappar/ersätter kursen Introduktion till artificiell intelligens för spelprogrammering (5SD009) vid Uppsala universitet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin