Spelutveckling för Android
Kursplan, Grundnivå, 5SD061
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 5SD061
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
Kurs i programmering om 7,5 hp.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- skapa spel och andra interaktiva applikationer för Android-enheter,
- ha god insikt i aktuell design- och utvecklingspraxis för Android,
- självständigt kunna hitta, utvärdera och använda sig av bibliotek och dokumentation, samt
- sammanfatta dagens ekosystem för spelutveckling på Android.
Utöver detta ska studenten kunna
- implementera grundläggande moduler för en enkel spelmotor,
- implementera enklare algoritmer för rörelse, kollision och reaktion, samt
- använda dessa för att utveckla interaktiva 2D-spel.
Innehåll
Kursen går igenom installation av en utvecklingsmiljö för Android från datorn. Studenten får utveckla flera små spel för att lära känna plattformen, med särskilt fokus på användarinteraktion, prestanda, batteriförbrukning, distribution osv.
Kursen behandlar även grunderna för 2D-spel, i form av enkel spelmotorarkitektur med komponenter för att
- hantera spelentiteter,
- ladda resurser som kan återanvändas - grafik och ljud,
- läsa input från olika källor - tangentbord, mus, sensorer och tryckkänsliga skärmar,
- hantera kollisionsdetektion och -reaktion i 2D-rymd.
Studenten får använda externa bibliotek för att effektivt implementera mer komplex funktionalitet i sina projekt.
Undervisning
Undervisning sker främst genom webblektioner, videoföreläsningar och kursforumen. Därutöver tillkommer litteraturstudier enligt särskilda anvisningar.
Examination
Examinationen sker genom inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i online-seminarier.