Freds- och konfliktkunskap C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FK011

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FK011
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Freds- och konfliktkunskap G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 2 juni 2016
Ansvarig institution
Institutionen för freds- och konfliktforskning

Allmänt

Kursplanen är inrättad av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden 2007-01-24. Kursplanen fastställs av styrelsen för Institutionen för freds- och konfliktforskning. Den reviderades 2011-08-15 och gäller fr.o.m. samma datum.

Kursen ges endast under höstterminen. Kursen kan ingå i politices kandidatprogrammet, samhällsvetarprogrammet, kandidatprogrammet i freds- och utvecklingsstudier samt utnyttjas som fristående kurs.

Behörighetskrav

Freds- och konfliktkunskap B, 30 hp, eller motsvarande

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  1. förklara och diskutera centrala frågeställningar och teorier om väpnade konflikters uppkomst, utveckling och lösning
  2. relatera specifika forskningsfrågor till det övergripande forskningsfältet i freds- och konfliktforskning
  3. kritiskt analysera och utvärdera olika forskningsargument utifrån ett systematiskt ramverk
  4. utforma och värdera grundläggande forskningsupplägg genom att relatera teori, metod och empiriska data till varandra
  5. självständigt insamla, värdera och jämföra information och vetenskapliga arbeten om väpnade konflikter
  6. aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner, genomföra kortare presentationer, samt agera opponent och försvara ett självständigt arbete
  7. på egen hand genomföra teoretiskt drivna empiriska undersökningar med ett jämförande inslag
  8. diskutera och reflektera över olika metoders relativa styrkor och svagheter samt problem rörande kausal och statistisk inferens
  9. genomföra och tolka studier av både kvalitativ och kvantitativ karaktär
  10. självständigt lösa uppgifter inom givna tidsramar

Innehåll

Utbildningens mål är att ge fördjupade kunskaper i teori och metod inom freds- och konfliktforskningen samt att ytterligare öva förmågan till att självständigt genomföra vetenskapliga studier. Till detta hör också att uppöva förståelsen av hur ett speciellt forskningsobjekt är relaterat till generella teoretiska problem som behandlas i forskningslitteraturen.

Kursen består av tre delar:

Moment 1a. Metod (7,5 hp)

Momentet är inriktat på ett studium av olika vetenskapliga forskningsmetoder, där grundläggande metodbegrepp utreds och där forskningsprocessens olika led diskuteras. Under kursen introduceras såväl kvalitativa som kvantitativa analystekniker. De kvantitativa teknikerna ägnas dock särskild uppmärksamhet. Ett viktigt inslag i kursen är också att ge de studerande insikt i de relativa styrkor och svagheter som är förknippade med kvalitativa och kvantitativa analyser. Frågran om hur man kan belägga orsakssamband inom freds- och konfliktforskningen utgör ett annat viktigt inslag i momentet. Forskningsprocessens olika led - problemformulering, undersökningsdesign, datainsamling, tolkning, förklaring och rapportering - utgör också en viktig del. En stor del av arbetet sker i form av praktiska färdighetsövningar och med hjälp av dator. Momentet ges i samarbete med Statsvetenskapliga institutionen.

Moment 1b. Alternativ metod (7,5 hp)

Alternativ metod erbjuds de studenter på C-kursen som redan läst 1a Metod eller studenter som inte talar svenska och därför behöver läsa metodkursen på engelska. Liksom i Metod 1a syftar denna kurs till att fördjupa studenternas metodkunskaper genom träning i en rad forskningsmetoder som används inom freds- och konfliktforskning.

Moment 2. Analyzing arguments in conflict studies (7,5 hp)

I kursen ges en fördjupad orientering om teoretiska ansatser inom freds- och konfliktforskningen. Särskild uppmärksamhet ägnas sambandet mellan forskningsfrågor, teori och empiri inom några centrala problemområden. Häri ingår att belysa hur skilda teoretiska ansatser och metoder kan utnyttjas i analysen av ett givet forskningsproblem. Stor uppmärksamhet ägnas också åt fördjupad förståelse av teoretiska utsagors bärkraft och roll i forskningsdebatter. Kursen behandlar kriterier för bedömning av hållbarheten hos argument, hypoteser och teorier. I detta sammanhang belyses också riktlinjer för att analysera ståndpunkter i en forskningsdebatt.

Moment 3. Uppsats (15 hp)

Momentet syftar till författandet av en C-uppsats. Uppsatsen ska skrivas självständigt och kursen omfattar även träning i att kritiskt och konstruktivt opponera på en annan uppsats samt att försvara sin egen uppsats. Handledning sker i små grupper.

Undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier. Modul 1a Metod ges i samarbete med Statsvetenskapliga Institutionen, undervisningen sker huvudsakligen på svenska. Modul 1b Alternativ metod ges på engelska. I alla andra moduler hålls föreläsningar på engelska men studenterna kan välja om de vill följa seminarier på engelska eller svenska.

Examination

Examinationen sker huvudsakligen genom skriftliga inlämnings- och övningsuppgifter (PM). Det avslutande momentet examineras genom ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng som skall försvaras i ett avslutande seminarium. Därtill kommer opposition av uppsats. Studenten kan själv välja examination på svenska eller engelska.

Betygsgrader: Betygen Underkänd, Godkänd, och Väl godkänd används. Betygskriterier delas ut vid början av varje kursmodul. För att få väl godkänt på hela c-kursen måste man få väl godkänt på uppsatsmomentet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin