Kandidatuppsats i språkteknologi
Kursplan, Grundnivå, 5LN411
- Kod
- 5LN411
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Språkteknologi G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 september 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges inom språkteknologiprogrammet och som fristående kurs.
Behörighetskrav
75 hp språkteknologi.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten minst kunna (med engelska eller svenska som uppsatsspråk):
- under handledning och med viss egen kreativitet och kritisk förmåga genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning inom språkteknologi (datorlingvistik);
- med stöd av handledare sätta upp mål, urskilja deluppgifter och disponera tillgänglig tid för arbetet, och under självständigt ansvar följa denna plan;
- skriftligen presentera resultatet av denna studie i en uppsats strukturerad utifrån frågeställningen, resultatet och den stödjande argumentationen, skriven på en för professionella sammanhang acceptabel prosa, följa vedertagna konventioner vad gäller struktur och typografi och på ett korrekt sätt citera och referera till källor;
- systematiskt söka fram för uppgiften lämplig litteratur, läsa in och i uppsatsens bakgrundsavsnitt göra relevanta och korrekta referat av denna;
- försvara examensarbetet under ett seminarium med oppositionsförfarande och opponera på en liknande uppsats inom ämnesområdet, i båda fallen inför en publik av jämbördiga studenter.
Innehåll
För uppsatskurserna i språkteknologi gäller generellt att de består av en självständigt utförd språkteknologisk forsknings- eller utvecklingsuppgift, dvs. implementation av en modell, utveckling av implementerbar formell lingvistisk teori, eller en teoretisk eller empirisk undersökning, exempelvis utvärdering, av sådana system. Arbetet innefattar relevanta teoretiska studier. Kursen redovisas i en uppsats, där syfte, teoretisk bakgrund, undersökningsmetod/implementation, resultat och slutsatser presenteras. Uppsatsen skall vara av god kvalitet vad gäller gängse akademiska krav, t.ex. vad gäller argumentationens struktur, anknytning till relevant forskning, klarhet och språklig och grafisk utformning.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av metodseminarier och enskild handledning. Varje student tilldelas en personlig huvudhandledare från Institutionen för lingvistik och filologi, samt i förekommande fall en extern bihandledare från den institution, det företag eller motsvarande där examensarbetet utförs. Handledningen ges normalt under den termin kursen ges. Undantag från dessa bestämmelser kan endast göras om särskilda skäl föreligger.
Examination
Det skriftliga arbetet och implementationen redovisas på ett seminarium med i förväg utsedd opponent. Opposition på annan uppsats inom programmet är obligatorisk och ligger också till grund för bedömningen av kursen. I undantagsfall kan examensarbetet utföras av flera studenter gemensamt. Om så sker måste dock arbetet redovisas på sådant sätt att bedömning av de individuella arbetsinsatserna är möjlig.
Övergångsbestämmelser
Kursen ersätter den tidigare kursen C-uppsats i datorlingvistik och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.