Arkitektur och designmönster
Kursplan, Grundnivå, 2IS226
- Kod
- 2IS226
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Programvaruteknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 24 november 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i följande utbildningsprogram:
• Kandidatprogram i systemvetenskap, inriktning programvaruteknik, 180 hp.
Ges även som fristående kurs.
Behörighetskrav
30 hp programvaruteknik eller motsvarande
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenterna efter genomgången kurs kunna:
• Redogöra för grundläggande designprinciper, arkitekturlösningar och designmönster inklusive deras möjligheter och begränsningar
Vad gäller färdigheter och förmågor förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
• Tillämpa designprinciper på arkitektur- och systemnivå
• Använda designmönster för att skapa objektorienterade program som är enkla att underhålla och testa
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
• Värdera system- och arkitekturdesign med utgångspunkt från designprinciper
Innehåll
Systemutveckling sker ofta i en befintlig informationsinfrastruktur. En central designfråga är därmed hur olika system skall interagera med varandra. I kursen studeras två nivåer av systemdesign: 1) Arkitekturnivån, som behandlar design av interaktion mellan system. 2) Systemnivån, som behandlar goda egenskaper i ett systems inre design. Kursen behandlar även designprinciper som kan tillämpas på såväl arkitektur- som systemnivå.
Moment 1: Designmönster, 3 hp
Momentet behandlar hur man skapar objektorienterade program som är enkla att underhålla och testa genom att studera designprinciper såsom Single responsibility principle, Open-closed principle och Dependency inversion principle som vi tillämpar genom vanligt förekommande designmönster såsom State, Observer och Command.
Moment 2: Arkitektur, 2 hp
Momentet behandlar hur system och delsystem kan designas för att kunna interagera med varandra och samtidigt vara enkla att underhålla och testa. Vi bygger vidare på de generella designprinciperna och tittar närmare på olika typer av mjukvaruarkitekturer med särskilt fokus på Service Oriented Architecture (SOA).
Moment 3: Tillämpning, 2,5 hp
Momentet tillämpar och fördjupar hur generella designprinciper kan användas vid design på system- och/eller arkitekturnivå.
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar och övningsuppgifter.
Examination
Momenten examineras genom inlämningsuppgifter.
För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom väl godkänt på minst två av momenten.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på Campus Gotland samt som distanskurs.