Arkitektur och designmönster

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2IS226

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2IS226
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Programvaruteknik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 24 november 2016
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Allmänt

Kursen ingår i följande utbildningsprogram:

• Kandidatprogram i systemvetenskap, inriktning programvaruteknik, 180 hp.

Ges även som fristående kurs.

Behörighetskrav

30 hp programvaruteknik eller motsvarande

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenterna efter genomgången kurs kunna:

• Redogöra för grundläggande designprinciper, arkitekturlösningar och designmönster inklusive deras möjligheter och begränsningar

Vad gäller färdigheter och förmågor förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

• Tillämpa designprinciper på arkitektur- och systemnivå

• Använda designmönster för att skapa objektorienterade program som är enkla att underhålla och testa

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

• Värdera system- och arkitekturdesign med utgångspunkt från designprinciper

Innehåll

Systemutveckling sker ofta i en befintlig informationsinfrastruktur. En central designfråga är därmed hur olika system skall interagera med varandra. I kursen studeras två nivåer av systemdesign: 1) Arkitekturnivån, som behandlar design av interaktion mellan system. 2) Systemnivån, som behandlar goda egenskaper i ett systems inre design. Kursen behandlar även designprinciper som kan tillämpas på såväl arkitektur- som systemnivå.

Moment 1: Designmönster, 3 hp

Momentet behandlar hur man skapar objektorienterade program som är enkla att underhålla och testa genom att studera designprinciper såsom Single responsibility principle, Open-closed principle och Dependency inversion principle som vi tillämpar genom vanligt förekommande designmönster såsom State, Observer och Command.

Moment 2: Arkitektur, 2 hp

Momentet behandlar hur system och delsystem kan designas för att kunna interagera med varandra och samtidigt vara enkla att underhålla och testa. Vi bygger vidare på de generella designprinciperna och tittar närmare på olika typer av mjukvaruarkitekturer med särskilt fokus på Service Oriented Architecture (SOA).

Moment 3: Tillämpning, 2,5 hp

Momentet tillämpar och fördjupar hur generella designprinciper kan användas vid design på system- och/eller arkitekturnivå.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar och övningsuppgifter.

Examination

Momenten examineras genom inlämningsuppgifter.

För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom väl godkänt på minst två av momenten.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på Campus Gotland samt som distanskurs.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin