Vetenskaplig teori, forskningsmetod och vetenskapligt skrivande inom utbildningsvetenskapen II
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE110
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE110
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap och Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp samt teori- och metodkurser på avancerad nivå om minst 7,5 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- att självständigt kunna identifiera och diskutera forskningstraditioner och teoretiska perspektiv med relevans för valda forskningsfrågor.
- att kunna identifiera utbildningsvetenskapliga problem och utifrån dessa självständigt formulera vetenskapligt grundade frågeställningar för en egen studie.
- att ha förmåga att självständigt utforma en egen vetenskaplig undersökning med väl motiverade metoder för insamling, bearbetning och analys av data samt på egen hand tillämpa källkritiska och forskningsetiska principer i en vetenskaplig studie.
- att självständigt utveckla och formulera en forskningsplan med syfte, forskningsfrågor, en forskningsöversikt och en beskrivning av metoder för insamling, bearbetning och analys av data.
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Genomförande av forskningsöversikt
- Formulering av vetenskapligt grundade frågeställningar för en studie
- Utformande av en forskningsplan med metoder för datainsamling, databearbetning och analys med relevans för utbildningsvetenskap
- Den vetenskapliga kunskaps- och skrivprocessen
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.