Internationalisering av företag och dess verksamhet

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FE882

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE882
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2017
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Masterprogram i företagande och ledning - specialisering Internationellt företagande.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med minst 90 hp företagsekonomi.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.) Undervisningen sker på engelska varför mycket goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.

Undantag görs för inresande utbytesstudenter som endast behöver motsvarande 60 hp företagsekonomi, men 90 hp rekommenderas starkt. All undervisning sker på engelska varför mycket goda språkkunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Mål

Med anledning av att många företag står inför frågan att expandera till utländska marknader är syftet med denna kurs att ge studenten en bred grund för att kunna analysera och förstå företags internationella expansions- och internationaliseringsprocesser. Målet med kursen är att ge studenterna en djupare kunskap om, och förståelse för, företags inträde och expansion på utländska marknader, och de olika möjligheter och utmaningar som företag står inför under dessa processer.

Efter att deltagit i kursen ska studenten kunna:

  • definiera, förklara och jämföra relevanta koncept, perspektiv och teorier som behandlar företagens inträde på utländska marknader samt deras fortsatta internationaliseringsprocesser
  • använda existerande forskning kring företags inträde på utländska marknader och internationalisering för att kritiskt kunna analysera komplexa problem relaterade till företags internationella expansion
  • diskutera, kritiskt reflektera, och utvärdera teorier och perspektiv inom ramen för företags internationalisering
  • definiera och förklara trender och samtida utmaningar för internationalisering av företag och dess verksamhet
  • använda dominerande teorier för att analysera och förklara samtida företags agerande med avseende på deras internationella expansion
  • utveckla kunskap, kompetenser, och färdigheter för att kunna analysera och hantera praktiska och relevanta problem som företag möter med avseende på deras utlandsetableringar
  • diskutera lösningar på problem såväl muntligt som skriftligt

Innehåll

Med anledning av att många företag ställs inför frågan om att expandera till utländska marknader är det nödvändigt med en kritisk reflektion av utmaningar, möjligheter och trender som möter företag som ska expandera sin verksamhet utomlands.

Under denna kurs studeras olika aspekter av företags inträde på utländska marknader och internationaliseringsprocesser. Kursen presenterar olika teorier och perspektiv på företags inträde på utländska marknader och internationaliseringsprocesser. Kursen tar även upp hur företag möter och väljer att lösa olika problem som de stöter på under sin utlandsexpansion.

Särskilt fokus ligger på:

  • teorier och perspektiv kring internationalisering av företag och dess verksamhet
  • trender inom företags internationalisering och utlandsexpansion
  • aspekter som rör beslutsfattande såsom när, var och hur företag väljer ett expandera utomlands
  • betydelsen av företagsnätverk för internationaliseringsprocessen
  • betydelsen av kunskap och erfarenhet under företagens internationaliseringsprocesser
  • inträde och expansion i tillväxtmarknader

Studenterna kommer att ges möjlighet att inhämta fördjupade insikter inom vissa specifika teman genom att de genomför specifika uppgifter.

Undervisning

Kursen består av en kombination av föreläsningar, seminarier med studentbaserade aktiviteter, samt problembaserade fallstudier. Föreläsningar kommer att ge kunskap om centrala frågor som rör företags utländska marknadsinträde och internationaliseringsprocesser. Närvaro vid seminarier är obligatoriskt. Fallstudier och seminarier är gruppbaserade. Kursen ges på engelska.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Examinationen omfattar skriftliga och muntliga gruppuppgifter, ett aktivt deltagande i seminarier, samt ett individuellt skriftligt prov. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten.

Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som erhålls vid kursstart. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker måste hela kursen (med alla examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen i mån av plats.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till universitetets disciplinnämnd. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar kursen 2FE808, 8FE808 Internationalisation Strategy.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin