Kognitiv lingvistik

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LN242

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LN242
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lingvistik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 21 december 2016
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i Lingvistik B eller C.

Behörighetskrav

30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.

Mål

Kursen ger grundläggande teoretisk och metodologisk kunskap inom området kognitiv lingvistik med visst fokus på ordförrådet.

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget godkänd minst kunna:

- tillämpa grundläggande begrepp i analys såsom kategorisering, semantisk ram, prototyp, metafor, metonym och blending;

- använda metoder utvecklade inom kognitiv lingvistik på ett insiktsfullt sätt;

- läsa och utvärdera de senaste publikationerna inom den kognitiva språkvetenskapen utifrån ett lingvistiskt perspektiv;

- aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner genom att presentera forskningsuppgifter i kognitiv lingvistik.

Innehåll

Kursen ger en översikt av grundläggande områden inom kognitiv lingvistik såsom strukturella drag i kategoriseringen av mänskliga språk (till exempel prototypikalitet, systematisk polysemi, kognitiva modeller, mentala bilder och metafor); funktionella principer inom lingvistisk organisation (till exempel ikonicitet och naturlighet); samspelet mellan syntax och semantik (utifrån forskning inom kognitiv grammatik och konstruktionsgrammatik); erfarenhets- och pragmatiska kontexter för språkbruk; samt relationen mellan språk och tanke (inklusive frågor om språklig relativism och konceptuella universalier).

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Särskild vikt läggs vid individuella hemuppgifter. Hemuppgifterna inkluderar analyser av data i språk som studenterna är förtrogna med. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment löpande under kursens gång eller vid kursens slut. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. Aktiv närvaro krävs vid gruppövningstillfällen, vid redovisningar (t.ex. av hemuppgift) samt skriftlig tentamen.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin