Hälsoinnovation - ett tvärvetenskapligt angreppssätt

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3HI000

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3HI000
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 11 januari 2017
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ges som en del av Uppsala universitets arbete inom European Institute of Innovation & Technology (EIT) Health och vänder sig till studenter på avancerad nivå inom alla discipliner.

Behörighetskrav

Kandidatexamen

Mål

Kursens mål är att ge studenter som gör examensarbete på avancerad nivå kunskap om och insikt i hur innovativa processer fungerar och hur innovationstänkande kan implementeras på problemlösning i tvärvetenskapliga grupper. Fokus är innovationer/förnyelsearbete som möter behoven av utveckling inom hälsoområdet. Målsättningen är dessutom att skapa möten och nätverk med entreprenörer och innovationsstödjande aktörer.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förstå hur innovationsarbete kan implementeras i olika organisationer
  • använda olika verktyg för problemformulering och problemlösning i förnyelse- och förbättringsprocesser
  • förklara hur gruppsammansättningar och ledarskap påverkar möjligheten att genom lagarbete lösa problem
  • analysera hur vetenskapligt arbete kan belysas utifrån ett samverkans- och innovationsperspektiv och vilken påverkan forskningsresultat kan ha för samhällsutvecklingen

Innehåll

Kursen behandlar förutsättningar för att effektivt och framgångsrikt i tvärvetenskapliga grupper driva projekt och lösa problem. Olika verktyg för problemlösning behandlas, t.ex. metoderna ”Design Thinking” och "experter i team". Projektframgång diskuteras utifrån gruppdynamik, ledarskap och beslutsfattande. Organisationsstruktur inom hälso- och sjukvård respektive företag inom bioteknik och medicin används som exempel på hur innovativa processer fungerar. Samhälleliga aspekter på nya innovationer kommer att belysas utifrån ett etiskt perspektiv

Undervisning

Undervisningen sker på kvartsfart i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Möten med innovationsstödjande och innovationsberoende aktörer ingår.

Examination

Kursen examineras dels genom muntlig gruppredovisning av utarbetade idéskisser (”pitch”), dels genom individuell rapport där ett innovationsperspektiv belyser det pågående examensarbetet alternativt en vald frågeställning som presenterats under kursens gång. För betyget godkänd krävs aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och gruppövningar.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin