Svenska 1 för blivande ämneslärare

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV204

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV204
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1N, Svenska G1N, Utbildningsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 30 maj 2017
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom ämneslärarprogrammet och ingår i första terminens ämnesstudier i svenska.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)

Mål

Syftet med kursen är att utveckla de studerandes kunskaper om språk och språkanvändning i förhållande till olika kommunikativa situationer, att orientera om olika litteraturvetenskapliga läsarter samt ge grundläggande kännedom om barn- och ungdomslitteratur och dess läsare.

ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR KURSEN

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för olika grundläggande litteraturvetenskapliga perspektiv, begrepp och genrer
  • redogöra för olika grundläggande språkvetenskapliga perspektiv och begrepp

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • producera funktionella texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska och på en grundläggande akademisk nivå
  • tillämpa grundläggande litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga analysmetoder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över språkliga och akademiska färdigheter, både hos sig själv och hos andra.

MÅL FÖR RESPEKTIVE DELKURS

L0/N0. Introduktion till svenskämnet, 2 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för innehåll och mål i skolämnet svenska både utifrån ett vetenskapligt perspektiv och ett skolperspektiv
  • visa kännedom om litteraturvetenskapliga grundbegrepp samt utföra enklare litteraturanalyser
  • resonera om svenskämnets roll i undervisningspraktik.

N1. Språkets struktur, 7 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande grammatiska begrepp
  • tillämpa grammatiska analysmetoder
  • resonera kring svenska språket ur ett kontrastivt perspektiv
  • resonera kring grammatik ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

N2. Stil, text och tal, 7 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • producera texter och presentationer på god svenska i tal och skrift, anpassade efter situation och målgrupp
  • analysera, bedöma och ge respons på texter och presentationer
  • redogöra för elevers tal-, läs- och skrivutveckling med betoning på det didaktiska perspektivet.

L1. Introduktion till litteraturstudiet, 7 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • förklara och tillämpa de begrepp som används vid diskussion om och analys av drama, lyrik och epik
  • utföra textanalyser med tillämpning av litteraturvetenskaplig metod avsedd för skönlitteratur i allmänhet samt genomföra litteraturdidaktiska uppföljningar.

L2. Barns och ungdoms läsning, 7 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • utföra textanalyser med tillämpning av litteraturvetenskaplig metod avsedd för barn- och ungdomslitteratur
  • redovisa grundläggande kunskap om barn- och ungdomslitteraturens och populärlitteraturens historia och genrer
  • uppvisa grundläggande förtrogenhet med skilda receptionsteorier samt insikt om barns och ungdomars läsning och tolkande aktiviteter.

Innehåll

Kursen består av fem delkurser: L0/N0. Introduktion till svenskämnet 2 hp; N1. Språkets struktur 7 hp; N2. Stil, text och tal 7 hp; L1. Introduktion till litteraturstudiet 7 hp; L2. Barns och ungdoms läsning 7 hp.

1. L0/N0. Introduktion till svenskämnet, 2 hp

Delkursen presenterar skolämnet svenska och betonar dess kombination av språk och litteratur genom föreläsningar och artiklar om svenskämnet samt grund- och gymnasieskolans styrdokument. I kursen ingår en enklare litteraturvetenskaplig analys.

2. N1. Språkets struktur, 7 hp

Delkursen ger en övergripande kännedom om svenska språkets uppbyggnad. Grammatikens roll i skolan diskuteras. I delkursen ingår grammatiska analysuppgifter.

3. N2. Stil, text och tal, 7 hp

Delkursen syftar till att utveckla den studerandes förmåga att i tal och skrift anpassa sin framställning efter olika kommunikativa syften och krav. Tal- och skrivprocessens olika led behandlas, med betoning på det didaktiska perspektivet. I delkursen ingår analys av olika texter. .

4. L1. Introduktion till litteraturstudiet, 7 hp

Litteraturvetenskapens grundbegrepp) presenteras översiktligt samt tillämpas på några dikter, prosatexter och ett drama. Litteraturhistorieskrivning och begreppet kanon introduceras och problematiseras, bl.a. ur genusperspektiv. Den studerande utför en tematisk analys av en roman med tillämpning av litteraturvetenskaplig metod samt genomför en litteraturdidaktisk övning. Vid den enskilda analysuppgiften tillämpas ett vetenskapligt framställningssätt.

5. L2. Barns och ungdoms läsning, 7 hp

Delkursen ger en översikt över barn- och ungdomsbokens historia och olika genrer. Textanalytiska studier genomförs av klassiska och moderna barn- och ungdomsböcker med litteraturvetenskaplig metod och forskning. Grundläggande receptionsteori studeras med elevers läsning och tolkning som bakgrund. En orientering om elevers läsvanor och tolkningsarbete ingår.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska kursuppgifter förekommer liksom andra typer av självständiga arbeten.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. På delkursen Introduktion till svenskämnet används betyget Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 21 hp.

Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin