Estetik A: Estetikens grunder

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5ES009

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5ES009
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Estetik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 10 november 2017
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Allmänt

Ansvarig institution är Filosofiska institutionen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)

Mål

Kursens syfte är att dels tematiskt belysa estetikens idéhistoria från antiken till nutid, dels att presentera estetikens mest betydelsefulla filosofiska frågeställningar och inriktningar. Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
  • läsa och förstå text som innehåller någon grad av historisk analys och filosofiska argument
  • redogöra för övergripande förståelse av estetikens utveckling från antiken fram till nutid
  • redogöra för huvudinriktningarna inom estetikens historia
  • redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
  • ha grundläggande kunskaper om filosofisk estetik
  • analysera styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
  • föra en kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
  • använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser

Innehåll

Kursen består av fyra delar:

Konstfilosofi: Vad är konst? 7,5 hp

Estetikens grunder och historia: Vad är estetiskt värde? 7,5 hp

Konsten för konstens skull eller konsten som filosofi? 7,5 hp

Estetikens utvidgning: Nya konstformer? 7,5 hp

Konstfilosofi: Vad är konst?, 7,5 hp

I kursen studeras det moderna konstsystemets uppkomst samt nutida svar på följande frågor: Vad är konst? Hur skiljer sig konst från andra föremål eller handlingar? Måste all konst ha estetiskt värde? Bör konst ha en viss funktion? Under kursen besöker vi Moderna Museet och låter de verk vi upptäcker där utmana de filosofiska teorierna vi studerar.

Estetikens grunder och historia: Vad är estetiskt värde?, 7,5 hp

Kursen ger en översiktlig framställning av det mest centrala begreppet inom estetiken genom att presentera dess utveckling och roll inom olika filosofiska diskussioner. Eftersom skönhetens vikt och värde historiskt ofta förknippats med dess känslomässiga, kognitiva och moraliska innehåll, studeras även dessa samband. Är konsten en källa till kunskap? Är skönheten en symbol för det goda?

Konsten för konstens skull eller konsten som filosofi?, 7,5 hp

Syftet med kursen är att studera förändringarna av 1900-talets konst- och kulturscen i vid mening tillsammans med den konstfilosofi som utvecklas parallellt med omvandlingarna i konstvärlden. Vi lär oss bland annat om modernismen, formalismen och expressionismen, postmodernismen, konstens dematerialisering, pragmatismen, fenomenologin och feminismen.

Estetikens utvidgning: Nya konstformer?, 7,5 hp

Kursens tema utgörs av högaktuella teorier och diskussioner om konst och estetiskt värde. Hur närmar vi oss lösningar på traditionella filosofiska problem om konst och estetik idag? På vilket sätt har konstfilosofins gränser tänjts och bör centrala begrepp som konst och estetiska upplevelser nu omvärderas? Kan datorgenererade bilder, en japansk te-ceremoni, så kallad ’street art’, improviserad teater, videospel, eller elektronisk dansmusik vara konst?

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Examination

Kunskapskontrollen sker genom skriftliga eller muntliga prov.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin