Vetenskaplig teori, forskningsmetoder och vetenskapligt skrivande inom utbildningsvetenskapen I
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE115
- Kod
- 4PE115
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap och Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- identifiera och diskutera skillnaderna mellan centrala vetenskapsteoretiska traditioner
- självständigt identifiera relevant forskningslitteratur och kontrastera och kritiskt granska denna litteratur.
- grundligt redogöra för och kritiskt granska olika metoder för insamling och bearbetning av data.
- självständigt utforma och genomföra en mindre vetenskaplig undersökning
- göra och reflektera över forskningsetiska ställningstaganden.
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Litteratursökning
- Metoder för datainsamling, databearbetning och analys med relevans för utbildningsvetenskapen
- Forskningsetik
- Den vetenskapliga skrivprocessen
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga examinationer. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.