Digitala tjänster - design och marknadsföring

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2IS234

Kod
2IS234
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Informationssystem G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 30 november 2017
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

60 hp

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • förklara grundläggande begrepp för utformande av digitala tjänster,
  • översiktligt beskriva hur sökmotorer fungerar,
  • beskriva grundläggande begrepp för digital marknadsföring.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • utveckla digitala tjänster utifrån intressentperspektiv,
  • analysera och definiera målgrupp för digitala tjänster och marknadsföring,
  • formulera strategier för marknadsföring inom sociala medier.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • motivera olika sätt att utforma digitala tjänster utifrån intressentperspektiv,
  • värdera marknadsföring av digitala tjänster utifrån effektivitet,
  • reflektera kritiskt kring sin egen designprocess.

Innehåll

Kursen tar upp hur digitala tjänster kan utformas och förbättras genom intressentcentrerade utvecklings- och utvärderingsmetoder. Kursen erbjuder studenterna relevanta tekniker, designprinciper, utvecklings- och utvärderingsmetoder som behövs för att utveckla egna digitala tjänster. Vidare tar kursen upp designprinciper och grundläggande gränssnittsdesign med fokus på användarens upplevelse av den digitala tjänsten. Kursen ger också en översikt i begrepp och tekniker och hur de används vid marknadsföring av digitala tjänster online. Kursen behandlar också hur sociala medier kan användas för marknadsföring. Vi kommer att studera hur sökmotorer fungerar och hur webbplatser kan utformas för att synas bättre i sökningar. Kursen innehåller ett projekt där studenten själv får utforma eller förbättra en digital tjänst samt göra en plan för marknadsföring av tjänsten.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, laborationer och seminarier, samt projektarbete.

Examination

Kursen examineras genom laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin