Projekt i fysikens didaktik
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA650
- Kod
- 1FA650
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 7 september 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
120 hp varav 60 hp fysik, varav 20 hp inom fysikdidaktik (t.ex. Ämneslärare i fysik, introduktionskurs, Fysikundervisning i praktiken, Fysikdidaktiska perspektiv på undervisning och lärande, Självständigt arbete C i fysikens didaktik). För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
- genomföra ett självständigt arbete med relevans för forskningsfältet och kommande arbetsuppgifter i läraryrket,
- formulera ett väl avgränsat problem utifrån ett fysikdidaktiskt perspektiv och göra motiverade teoretiska/metodologiska val utifrån problemformuleringen,
- tillämpa forskningsetiska principer i de fall sådana krävs,
- söka, kritiskt bedöma och sammanställa relevant vetenskaplig litteratur,
- tydliggöra sambanden mellan problemformulering, teoretiska/metodologiska val och analys,
- redovisa sina resultat på ett korrekt och välformulerat språk i vetenskaplig form,
- kritiskt diskutera andras vetenskapliga arbeten och muntligt försvara sitt eget.
Innehåll
Ett självständigt arbete genomföres, där kunskaperna från tidigare genomgångna kurser tillämpas. Arbetet genomföres under ledning av handledare. Under kursen behandlas följande områden: Vetenskapsteori och forskningsmetod, fysikdidaktiska problemformuleringar, teoretiska och metodologiska utgångspunkter, litteraturstudier inom den valda fysikdidaktiska inriktningen, insamling och analys av data, författandet av ett vetenskapligt arbete och försvar av det egna självständiga arbetet.
Undervisning
Undervisningen utformas individuellt beroende på projektets inriktning. Handledning ges individuellt eller i grupp. För att uppnå målen ska studenten aktivt delta i seminarier och annan verksamhet på den arbetsplats där arbetet utförs
Examination
Skriftlig rapport och muntlig presentation av arbetet vid ett seminarium.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.