HumAnimal Encounters: Representations, Bodies, Identities
Kursplan, Avancerad nivå, 5GN030
- Kod
- 5GN030
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Genusvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
- Ansvarig institution
- Centrum för genusvetenskap
Allmänt
Kursen är öppen för studenter från Uppsala universitets och andra lärosätens masterprogram, samt som fristående kurs; behörighetskravet är kandidatexamen. Kursansvarig är Centrum för genusvetenskap
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Identifiera olika betydelser av “djur” i kulturella framställningar och sociala praktiker.
- Diskutera hur djur kan vara aktörer i skenbart mänskliga ideologier, subjektiviteter och kroppar.
- Diskutera djur och ”det djuriska” i relation till samtida sociala frågor och relevanta teoretiska perspektiv.
- Koppla egna erfarenheter och idéer till teorier om och framställningar av möten mellan djur och människor.
Innehåll
Föreställningar om vad som är “mänskligt” är tätt förknippade med uppfattningar om genus, sexualitet, och identitet. Denna kurs undersöker olika betydelser av ”djuriskt” och ”mänskligt” och möten dem emellan i kulturella framställningar (bild, text, film) och i sociala praktiker, och lyfter fram hur dessa definitioner är kopplade till makt, men också hur skör gränsdragningen mellan dem kan vara. I skenbart mänskliga ideologier, subjektiviteter och kroppar kan djur vara aktörer, vilket understryker att våra sociala världar är ”mer-än-mänskliga”. I kursen används olika teoretiska perspektiv för att förstå samtida debatter om genus, klass, ”ras”, etnicitet, sexualitet, funktionalitet, religion, teknik och arter.
Undervisning
Undervisningen består av obligatoriska seminarier samt webbaserade aktiviteter (föreläsningar, diskussionsforum, chat m.m.).
Examination
Fortlöpande examination på obligatoriska seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.