HumAnimal Encounters: Representations, Bodies, Identities

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5GN030

Kod
5GN030
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Genusvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
Ansvarig institution
Centrum för genusvetenskap

Allmänt

Kursen är öppen för studenter från Uppsala universitets och andra lärosätens masterprogram, samt som fristående kurs; behörighetskravet är kandidatexamen. Kursansvarig är Centrum för genusvetenskap

Behörighetskrav

Kandidatexamen

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

- Identifiera olika betydelser av “djur” i kulturella framställningar och sociala praktiker.

- Diskutera hur djur kan vara aktörer i skenbart mänskliga ideologier, subjektiviteter och kroppar.

- Diskutera djur och ”det djuriska” i relation till samtida sociala frågor och relevanta teoretiska perspektiv.

- Koppla egna erfarenheter och idéer till teorier om och framställningar av möten mellan djur och människor.

Innehåll

Föreställningar om vad som är “mänskligt” är tätt förknippade med uppfattningar om genus, sexualitet, och identitet. Denna kurs undersöker olika betydelser av ”djuriskt” och ”mänskligt” och möten dem emellan i kulturella framställningar (bild, text, film) och i sociala praktiker, och lyfter fram hur dessa definitioner är kopplade till makt, men också hur skör gränsdragningen mellan dem kan vara. I skenbart mänskliga ideologier, subjektiviteter och kroppar kan djur vara aktörer, vilket understryker att våra sociala världar är ”mer-än-mänskliga”. I kursen används olika teoretiska perspektiv för att förstå samtida debatter om genus, klass, ”ras”, etnicitet, sexualitet, funktionalitet, religion, teknik och arter.

Undervisning

Undervisningen består av obligatoriska seminarier samt webbaserade aktiviteter (föreläsningar, diskussionsforum, chat m.m.).

Examination

Fortlöpande examination på obligatoriska seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin