Funktionshinder - socialvetenskapliga perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC123
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2SC123
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7, 180-210 högskolepoäng. Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng men är också möjlig att läsa som fristående kurs.
Behörighetskrav
180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
Mål
Kursens mål är att studenten i förhållande till utbildning på grundnivå fördjupar sina kunskaper om funktionshinder sett ur ett socialvetenskapligt perspektiv och vidareutvecklar sina färdigheter i att självständigt och med kritiskt vetenskapligt förhållningssätt analysera funktionshindrades behov, levnadsvillkor, livsbetingelser och konsekvenser av samhällsåtgärder. Fördjupningen innebär att studenten
- ytterligare utvecklar förmåga att självständigt integrera och använda specifika kunskaper inom olika områden av det sociala arbetet
- utvecklar förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- utvecklar förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete (Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 9 §)
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupad och relevant kunskap om funktionshinder.
Efter att ha genomgått kursen ska studenten när det gäller
Kunskap och förståelse
- kunna definiera centrala begrepp av relevans för analysen av funktionshindrades samhälleliga villkor
- kunna beskriva olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder som individuellt, socialt och kulturellt fenomen
- kunna beskriva olika socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionshinder på individ-, grupp- och samhällsnivå
- kunna beskriva attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- kunna beskriva diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser som personer med funktionsnedsättning riskerar att möta
- kunna beskriva förutsättningar för brukarinflytande och aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning på individ-, grupp- och samhällsnivå
- kunna beskriva och förstå innebörden av mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Färdighet och förmåga
- kunna självständigt analysera och jämföra vad olika teoretiska perspektiv på funktionshinder bidrar med till förståelse av funktionshinder som individuellt, socialt och kulturellt fenomen
- kunna analysera olika socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionshinder och motivera för- och nackdelar med olika insatser
- kunna analysera hur attityder och kulturella värderingar inverkar på funktionshindrades livsvillkor
- kunna analysera hur och i vilken mån förekommande diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser kan hanteras och motverkas på strukturell nivå och i samspelet mellan personer med och utan funktionsnedsättning
- kunna analysera i vilka former brukarinflytande och aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning kan realiseras
- kunna självständigt och fördjupat söka, värdera, bearbeta och presentera information om kunskapsområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder ur ett socialpolitiskt, professionsinriktat samt brukarperspektiv inom socialt arbete
- kunna redovisa medvetenhet om behovet av att bemöta personer med funktionsnedsättning som aktiva medborgare kapabla till inflytande och självbestämmande inom socialt arbete
- kunna redovisa medvetenhet om behovet att realisera mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Innehåll
Kursen behandlar följande
- centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig funktionshinderforskning
- olika teoretiska perspektiv på fysiska, intellektuella och psykiska funktionshinder
- attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser
- socialpolitiska insatser (inklusive insatser för ökad tillgänglighet) av relevans för personer med funktionsnedsättning
- möjligheter till brukarinflytande och ett aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av studiehandledningen. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga prov. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG om inte särskilda skäl föreligger.