Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE193

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE193
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat-, magister och masterexamen eller utgöra biområde i kandidat-, magister- och masterexamen. Kursen är obligatorisk inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Innehåll

Kursen består av två delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
  • Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.

Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp

Vad har pedagogik med arbetslivet att göra? Vad menas med ett livslångt lärande? Vad innebär det att vara anställningsbar? Kursen ger en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas centrala förutsättningar för lärande i arbetslivet, däribland ledarskap och arbetsuppgifters utformning. Kursen tar även upp hur förändringar i arbetslivet påverkar behoven av kompetensutveckling och kraven på anställningsbarhet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp
  • redogöra för centrala förutsättningar för lärande i arbetslivet, t ex. ledarskap
  • identifiera relationer mellan förändringar i arbetslivet, vuxnas studier och anställningsbarhet

Innehåll

  • Pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
  • Betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande och anställningsbarhet
  • Lärande organisationer, lärande i organisationer och organisatoriskt lärande

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp

Hur går lärande till? Vad är kunskap? Är en viss sorts kunskap mer värd än andra? Kursen ska ge studenterna en grundläggande förståelse för olika teoretiska perspektiv på lärande, kunskap och kompetens samt hur dessa har växt fram i relation till varandra. Perspektiven ska sedan inom ramen för kursen användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap
  • identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika perspektiv
  • urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet

Innehåll

  • Perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
  • Lärande och socialisation i arbetslivet
  • Värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin