Osteologi. Anatomi och morfologi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AR722

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5AR722
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Arkeologi med inriktning mot osteologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 19 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för arkeologi och antik historia

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • redogöra i tal och skrift för den mänskliga kroppens anatomi och morfologi som påträffas vid arkeologiska utgrävningar,
  • beskriva morfologi och anatomi hos de vanligaste ryggradsdjuren som påträffas vid arkeologiska utgrävningar,
  • beskriva skelettets uppbyggnad, struktur och nedbrytning, olika typer av ben och deras rörelsemönster,
  • redogöra för osteologiska och naturvetenskapliga metoder som tillämpas på osteologiskt material av människa och ryggradsdjur.

Innehåll

Kursen behandlar människans och däggdjurens anatomi och morfologiska uppbyggnad ur ett utvecklingsmässigt och funktionellt perspektiv. Benslag från olika arter introduceras. Momentet ger också fördjupade kunskaper i människans och de vanligaste ryggraddjurens anatomi i arkeologiskt källmaterial. Olika tillämpningar av osteologiska och naturvetenskapliga metoder introduceras.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborativ undervisning, praktiskt identifieringsarbete, samt praktisk handledning i Osteologiska laboratoriet. Skelettmaterial från både människor och djur används. Kursen är av sådan art att obligatorisk närvaro krävs. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, aktivt seminarie- eller laborationsdeltagande, muntliga redovisningar. För momenten och kursen används betygen underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG). Examination på engelska kan förekomma.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin