Rätten att ha rättigheter - mänskliga rättigheter och medborgarskap

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT586

Kod
5RT586
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Mänskliga rättigheter A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i masterprogrammet i mänskliga rättigheter, 120 hp.

Behörighetskrav

180 hp där huvudområdet utgörs av minst 90 hp i mänskliga rättigheter eller något juridiskt, historisk-filosofiskt, samhällsvetenskapligt eller religionsvetenskapligt ämnesområde, eller motsvarande, inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna har fått ett stort genomslag. Samtidigt utmanas den av rasism och nationalism som inte sällan drabbar flyktingar och migranter. Gränser stängs och murar byggs. Resultatet är att de som mest behöver skydd står utan ”rätten att ha rättigheter”. Syftet med kursen är att närmare belysa och granska den grundläggande paradox som finns inbyggd i denna rätt: medborgarskapets betydelse för att garantera mänskliga rättigheter. Särskilt uppmärksammas de mekanismer som utesluter människor från politiskt medlemskap. Frågan ställs om rätten att ha rättigheter kan förverkligas även för icke-medborgare.

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • med hög grad av självständighet identifiera och formulera sådana problem som har samband med de mänskliga rättigheternas förhållande till medborgarskap
  • med hög grad av självständighet kritiskt granska och analysera konflikter och samband mellan medlemskap i en politisk gemenskap och medlemskap i den mänskliga gemenskapen
  • självständigt argumentera för ett ställningstagande till olika strategier att hantera mekanismer för att exkludera och inkludera människor från politiskt medlemskap
  • självständigt analysera och granska olika lösningar på hur rätten att ha rättigheter ska kunna garanteras
  • presentera analyser av hur gränsdragningen mellan medborgare och icke-medborgare och mellan reguljära och irreguljära migranter kan gå till för en akademisk såväl som icke-akademisk målgrupp både i tal och i skrift.

Innehåll

I kursen ställs ett antal grundläggande frågor som försöker komma till rätta med problemet att moderna demokratier berövar ett stort antal människor deras ”rätt att ha rättigheter”, dvs. deras rätt att tillhöra en organiserad politisk gemenskap och räknas som en jämlike bland andra. Vad innebär begreppet medborgare, både som en realitet och som ett ideal? Vilka principer ska ligga till grund en normativ grundval för rätten att ha rättigheter? Vilka argument kan anföras för att formulera denna rätt som en fråga om rättvisa? Finns det andra begrepp än rättvisa som har betydelse, t.ex. frihet och ansvar? Hur skall mänskliga rättigheter utformas för att ge tillräckligt skydd åt ”illegala” flyktingar utan pass?

Undervisning

Undervisningen består av obligatoriska seminarier och föreläsningar som behandlar aktuell forskning kring skilda teorier om medborgarskapets betydelse för rätten att ha rättigheter och hur man ska komma till rätta med detta dilemma. Vid seminarierna fordras aktivt deltagande och genomförande av redovisningsuppgifter.

För fullgjord kurs krävs minst 75 % närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro från seminarier kompenseras genom kompletteringsuppgift som beslutas av kursansvarig lärare. Vid frånvaro på mer än 25 % krävs synnerliga skäl, som också bedöms av kursansvarig lärare, för att slutbetyg på kursen ska kunna ges.

Examination

Kursen examineras genom PM (7,5 hp). Vid de obligatoriska seminarierna fordras aktivt deltagande och genomförande av skriftliga och muntliga redovisningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin