Kulturarven och kyrkorna i Norden. Bruk och förståelse i historia och samtid
Kursplan, Avancerad nivå, 5KV846
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 5KV846
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Konstvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 april 2018
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Allmänt
Kursen vänder sig till masterstudenter i konstvetenskap i Norden.
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen med konstvetenskap som huvudområde
Mål
Kursen syftar till att ge studenten metodologiska och teoretiska verktyg och kunskaper för att undersöka och förstå de nordiska kyrkliga miljöerna, byggnaderna och föremålen samt deras sammanhang från medeltid fram till c:a 1650. Studenten ska också ges redskap för att förstå och analysera hur denna materialitet tolkas, förstås och brukas inom kulturarvssektorn, turistnäringen och inom de nordiska kyrkorna idag. Studenten ska få kunskaper som är användbara såväl inom akademisk forskning som inom yrkesverksamhet vid museer och kulturarvssektorn samt närliggande fält.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för, förstå och diskutera det medeltida kyrkliga materialet och dess bruk i historia och samtid,
- förstå och använda teoretiska och metodologiska verktyg från kulturarvsfältet och konstvetenskapen,
- skriftligt och i grupp analysera och diskutera problematiker som berör de kyrkliga kulturarven,
- i skriftlig och muntlig form redogöra för och analysera kursens huvudfrågor och de problematiker som fältets aktörer framställer.
Innehåll
Kursen undersöker aktuell forskning och kunskap om den kyrkliga historiska materialiteten från medeltid till c:a 1650. Den undersöker även aktuell kulturarvsforskning som berör kursens område samt ger en inblick i de olika frågeställningar och problem som finns rörande dessa objekt i dag hos såväl förvaltare och brukare som kulturarvsfältet. Kursen betonar särskilt förståelsen av den faktiska materialiteten och hur den brukas och förstås som kulturarv och del av de nordiska kyrkorna. Den ska också ge en förståelse av kulturavet i ett nationellt och internationellt perspektiv samt hur det brukas av turistnäring, lokalsamhälle, kyrka och kulturarvsfältet. Kursen ges i samarbete med ett skandinaviskt universitet eller högskola varför de nordiska frågorna om likheter och olikheter också står i fokus.
Undervisning
I kursen ingår it-baserad undervisning via nätet samt två tillfällen då studenterna möts på plats i seminarier, exkursioner och workshops. Kursen innehåller chattseminarer, gemensamma och individuella arbeten via nätet, inspelade filmer och föreläsningar, exkursioner samt workshops tillsammans med förvaltare och kultarvsfältets aktörer. Undervisning sker på de skandinaviska språken.
Delkurser
Delkurs 1. Seminarier med textkommentarer, 5 hp
Delkurs 2. Exkursion med workshop, 0 hp
Delkurs 3. Tematiska studier och analys av kursens fält, 10 hp
Examination
Kursen består av obligatoriska moment. I examinationen av delkurs 1 ingår aktivt deltagande i såväl nätseminarier som seminarier på plats. Till nätseminarierna förväntas studenten skriva kortare inlämningsuppgifter och kommentera andras inlämnade uppgifter (betygsätts Godkänt, Underkänt). Delkurs 2 består av exkursioner, förberedande grupparbete samt workshops i vilka studenten aktivt ska delta (betygsätts Godkänt, Underkänt). Kursen avslutas med delkurs 3 där examination sker genom en hemtentamen.
Den betygsskala som tillämpas är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd för hel kurs.
För betyget Godkänt krävs att studenten aktivt deltar i kursens seminarier, grupparbeten, workshops, och inlämningsuppgifter samt får minst godkänt på hemtentamen.
För betyget Väl godkänt krävs att studenten aktivt deltar i kursens seminarier, grupparbeten, workshops, och inlämningsuppgifter och visar stor självständighet, god samarbetsförmåga samt förstår och kan problematisera och fördjupande analysera kursens frågor samt kan skriftligt och muntligt motivera sina ställningstaganden. Det kräver enligt samma grund väl godkänt på hemtentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen ges i samarbete med ett nordiskt universitet eller högskola och kommer att ha två exkursioner inom Norden. Dessa bekostas om inget annat anges av studenten själv.
Vid kursens start ska betygsättande lärare/kursansvarig ge anvisningar för hur obligatoriska moment ska tas igen.
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs