Lärande och utveckling, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE206
- Kod
- 4PE206
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Kompletterande lärarutbildning.
Behörighetskrav
Ämnesstudier om 30 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.
Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. Teorierna problematiseras och sätts i relation till, för ämneslärare, konkreta undervisningssituationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra olika teorier om lärande och utveckling samt deras implikationer för undervisning
- tillämpa didaktiskt relevanta begrepp och teorier i enkel analys av konkreta undervisningssituationer
- redogöra för ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass
- visa kommunikativ förmåga i akademiska och för professionen relevanta sammanhang.
Innehåll
- Teorier om lärande och utveckling, inklusive de teorier som finns inom forskningsfältet pedagogisk psykologi
- Relationen mellan undervisning och lärande
- Ungdomars förutsättningar och villkor i relation till frågor om lärande och utveckling
- Akademiskt skrivande och professionell kommunikation
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntligt individuell prestation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examiantionssättet och medge att en student examineras på ett annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitets samordnare.